KunstenFESTIVALdesArts: van vrijdag 2 tot en met zaterdag 24 mei op verschillende locaties in de hoofdstad. Festivalcentrum is het Bellonahuis, Vlaamse Steenweg 46, 1000 Brussel.
...

KunstenFESTIVALdesArts: van vrijdag 2 tot en met zaterdag 24 mei op verschillende locaties in de hoofdstad. Festivalcentrum is het Bellonahuis, Vlaamse Steenweg 46, 1000 Brussel. Info: tel. 070 22 21 99, info@kfda.be, www.kunstenfestivaldesarts.beHet Brusselse KunstenFESTIVALdesArts is dit jaar aan zijn achtste editie toe. In totaal staan er dertig projecten uit dertien verschillende landen op het affiche, zoals steeds met de klemtoon op theater en dans, al omvat het programma dit jaar ook opvallend veel installaties en performances. Meer dan gelijkaardige evenementen - zoals het Holland Festival of het Festival d'Avignon - vaart het KunstenFESTIVALdesArts immers resoluut een eigentijdse en zelfs experimentele koers. Daarvan getuigt ook de aanwezigheid van jonge makers zoals de Brusselse Cie Buelens Paulina en het duo Kris Verdonck en Aernoudt Jacobs. Directeur Frie Leysen beweert steevast dat niet "één bepaald thema" aan de basis van haar programmering ligt. Veelal kiest ze voor individuele kunstenaars die, elk op hun manier, aldus Leysen, "ons de wereld tonen waarin we leven". Bijna vanzelfsprekend wordt engagement zo een aandachtspunt doorheen het programma. Daarnaast is er nog een aantal rode draden te onderkennen. Marcel Proust bijvoorbeeld is als auteur manifest present. Bij het Rotterdamse Ro Theater realiseerde Guy Cassiers eerder dit seizoen 'Proust 1: De Kant van Swann', het eerste deel van een vierdelige Proust-cyclus. Tijdens het KunstenFESTIVALdesArts gaat de tweede aflevering, 'Proust 2: De Kant van Albertine', in première. Proustkenner Eric De Kuyper maakt zijn voornemen waar om zich voortaan op theater in plaats van literatuur te concentreren met het op Proust en Chantal Akerman geënte 'Les Intermittences du Coeur'. Speciaal voor het festival stelde De Kuyper ook een programma met kortfilms samen die op de een of andere manier Proustiaans van inslag zijn. Andere auteurs die in de kijker staan, zijn Fjodor Dostojevski, Molière en Vladimir Majakovski. Respectievelijk de Argentijn Federico León, tg Stan en de Onderneming nemen het op zich een theatervoorstelling te maken naar het hele oeuvre van deze schrijvers. Geografisch gesproken neemt Buenos Aires een centrale plaats in op het programma. Ondanks de economische crisis is de Argentijnse hoofdstad een haard van creativiteit, zo blijkt uit voorstellingen van onder anderen Daniel Veronese en Alejandro Tantanian. De grote namen die op andere festivals goede sier maken, zijn op het KunstenFESTIVALdesArts grotendeels afwezig. Uitzonderingen die de regel bevestigen, zijn de Zwitser Christoph Marthaler en de Italiaan Romeo Castellucci. Marthaler steekt 'Die Schöne Müllerin', een liederencyclus van Franz Schubert, in een theatraal en choreografisch kleedje. Castellucci toont de vierde episode uit 'Tragedia Endogonidia', een project dat hij over twee jaar spreidt. Een coryfee van eigen bodem, Wim Vandekeybus, komt met 'Sonic Boom', een voorstelling die hij zonet maakte in een coproductie tussen zijn eigen Ultima Vez en Toneelgroep Amsterdam. Andere namen in het dansluik zijn de Brusselse Michèle Noiret en de Fransman François Verret. Een evenement op zich belooft 'Taxithéâtre' te worden van de Duits-Franse Anne Marina Pleis: vijftien kunstenaars nemen individuele toeschouwers aan het stuur van hun wagen mee voor een artistieke ontdekkingstocht doorheen Brussel. P. Anthonissen