Twee jaar na de lancering van de AMG GT is het eindelijk zover: Mercedes biedt het sterkste wat het in zijn showroom heeft nu ook aan in een dakloze versie. De AMG GT ziet zijn naam daarvoor uitgebreid met het predicaat 'Roadster', wat evenveel betekent als 'tweezitter met klapdak'. Er zijn meteen twee versies: de gewone GT Roadster met 476 pk en de agressiever afgestelde GT C met 557 pk.
...

Twee jaar na de lancering van de AMG GT is het eindelijk zover: Mercedes biedt het sterkste wat het in zijn showroom heeft nu ook aan in een dakloze versie. De AMG GT ziet zijn naam daarvoor uitgebreid met het predicaat 'Roadster', wat evenveel betekent als 'tweezitter met klapdak'. Er zijn meteen twee versies: de gewone GT Roadster met 476 pk en de agressiever afgestelde GT C met 557 pk. De constructie van de V8 van vier liter met twee turbo's is in beide versies gelijk. Het verschil is gelegen in het grotere debiet voor de brandstofinspuiting. Dat is ook te zien aan het normverbruik: 11,4 liter in plaats van 9,6 voor de gewone AMG GT Roadster (133.705 euro). Tijdens onze test met de GT-C joegen we er 16 liter door. Niet eens overdreven, als je ziet wat voor prestaties die achtcilinder uit zijn hoed tovert. Hij haalt 100 km per uur in 3,7 seconden: overweldigend. Mercedes beweert dat de AMG GT C Roadster een top van 316 per uur haalt. Dat konden we niet uitproberen. Wel merkten we dat de remmen het op geen enkel moment moeilijk kregen toen we wat driftiger gingen rijden. In het betere bochtenwerk blijft hij vederlicht aanvoelen, ondanks het serieuze totaalgewicht (1,7 ton voor de C-versie). Heeft die droomwagen riante buitenafmetingen, dan blijft hij binnenin veeleer aan de krappe kant. In de koffer kan niet meer dan 165 liter. Maar voor de praktische deugden koop je die bolide natuurlijk niet. De rijhouding is uitstekend en de stoel neemt je stevig beet, zonder dat je het gevoel hebt klem te zitten. Het minpunt is dat je niet zo goed om je heen kunt kijken. Natuurlijk zit het dak in de weg als je achter je wilt kijken, maar omdat je zo laag zit en de neus zover voor je uitsteekt, is het niet gemakkelijk het wegdek af te speuren. De kap heeft drie lagen, verwerkt in een vederlichte structuur van aluminium, staal en magnesium. Er zijn amper 11 seconden nodig om open en dicht te gaan, en dat kun je doen tot bij een snelheid van 50 km per uur. Samengevat? Kunst op wielen is dit. Jo Bossuyt