De toekomst ligt niet in het ontkoppelen van economie en kunst, maar in het doorbreken van de grenzen tussen cultuur, economie en geschiedenis. Dat is wat hier gebeurt," orakelde de Gentse kunstgoeroe Jan Hoet vorige week donderdag. Hoet woonde de opening bij van HeadquARTers, de nieuwe naam van het hoofdkwartier van de Katoen Natie-groep. ...

De toekomst ligt niet in het ontkoppelen van economie en kunst, maar in het doorbreken van de grenzen tussen cultuur, economie en geschiedenis. Dat is wat hier gebeurt," orakelde de Gentse kunstgoeroe Jan Hoet vorige week donderdag. Hoet woonde de opening bij van HeadquARTers, de nieuwe naam van het hoofdkwartier van de Katoen Natie-groep. KTN-topman FernandHuts hecht veel waarde aan teambuilding. Twee weken geleden nam hij één derde van zijn kaderleden mee op een weekje Canada en de Verenigde Staten. Kunst is daar een andere uiting van. Geef toe: niet erg veel mensen kunnen zeggen dat achter hun bureau een doek van Karel Appel hangt, of dat ze tijdens hun pauze wel eens staan uit te blazen naast de varkentjes van Jan Delvoye. Er werd niet bekendgemaakt of de werknemers hun bureau vlakbij hun lievelingswerk mogen plaatsen. Niet iedereen is immers weg van een originele RikDaems. Maar het aanbod is ruim genoeg. Huts huurde dertien jaar geleden het architectenduo Paul Robbrecht en Hilde Daem in, die nu ook een haalbaarheidsstudie mogen maken voor één van de vier te bouwen culturele centra op GroundZero in New York. De twee integreerden vier negentiende-eeuwse magazijnen, twee art-decohuizen en een nieuwbouw om tot één geheel. "Ze maakten er een klein maar fijn hoofdbureau van. Dat kan alleen maar omdat Katoen Natie zeer weinig overhead heeft." In HeadquARTers, dat op afspraak te bezoeken is, verzamelde het echtpaar Huts een rijke collectie van Cobra-kunstwerken (onder andere Aléchinsky, Corneille, Asger Jorn) en moderne Vlaamse kunst ( Fabre, Panamarenko, Kobe, Broodthaers). Blikvanger is echter 's werelds belangrijkste collectie weefsels en kunstvoorwerpen uit de laat-Egyptische geschiedenis. Die worden tentoongesteld in de eerste van wat uiteindelijk vijf museumzalen moeten worden. De vijfde is Huts' bureau, al is daarover het laatste woord nog niet definitief gezegd. Maar, geeft Fernand Huts aan: "Ik heb geleerd beter meteen te zeggen: ge hebt gelijk." L.H.