Een lege verpakking kan dienen om de afvalberg te vergroten of om als speelgoed een lang leven te leiden. Playcups International promoot het laatste.
...

Een lege verpakking kan dienen om de afvalberg te vergroten of om als speelgoed een lang leven te leiden. Playcups International promoot het laatste.Een vierkant potje is op weg om de wereld te veroveren. Het is een volwaardige verpakking voor ijs, pudding of choco, met aan vijf zijvlakken een eenvoudig railsysteem. Zodra het is leeggegeten, kan het aan andere kuipjes worden gekoppeld om zo constructies te maken. Het is dus een vernuftige combinatie van speelgoed en verpakking."Ik heb mij ook al afgevraagd waarom niemand anders er eerder aan gedacht heeft," glimlacht Hedwig Van Roy, gedelegeerd bestuurder van nv Playcups International uit Brasschaat. In 1996 kwam hij op een verpakkingsbeurs in Chicago in contact met de Israëliër Eitan Revlin, de geestelijke vader van het concept. Van Roy ging eerst zijn licht opsteken bij fabrikanten van voedingsmiddelen en besloot toen de wereldwijde rechten te kopen. Het eerste Playcupje kwam in november 1996 op de markt. In de Benelux zijn er nu licenties voor Jacques-ijs, Stassano-yoghurt en pudding, ERU Goudkuipje-smeerkaas, Astra Sweets en ELVE-salades. In Nederland wordt er samengewerkt met Campina Melkunie. Voorts zijn er contracten getekend in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Er bestaan ook distributie-akkoorden met Chili en Turkije. Het totaal van de genoteerde bestellingen loopt tegen de 120 miljoen stuks. Tegen het einde van het jaar wordt een verkoop van 400 miljoen kubusjes verwacht. Eind 1998 hoopt het bedrijf wereldwijd 1,9 miljard Playcups op de markt te brengen. Op anderhalf jaar tijd klom de omzet naar 800 miljoen frank en het aantal medewerkers naar twaalf. In drie fabrieken in Schoten, Turnhout en het Nederlandse Waalwijk rollen de polypropyleenbakjes in vijf frisse kleuren van de band. Ze hebben een inhoud van 125 ml en zijn bestand tegen temperaturen tussen 145C en -40C. Ze zijn volledig recycleerbaar en kunnen tot paletten worden verwerkt. De productie moet zo dicht mogelijk bij de afnemers gebeuren, zoniet lopen de transportkosten te hoog op en is de distributie niet langer rendabel. Daarom vreest Van Roy ook geen namaak in lagelonenlanden. De hoogwaardige matrijzen van Belgische makelij blijven bovendien eigendom van Playcups, die in eigen regie voor buitenlandse voedingsmerken produceert. Het bedrijf heeft eveneens een patent op eigen tools : een staafje, een lepel, wielen, een wervelstuk, een draaistuk en een verbindingsstuk. Daarmee worden de combinatie- en speelmogelijkheden fors uitgebreid. Een nieuwe generatie tools is intussen in ontwikkeling. Hedwig Van Roy droomt al van de verovering van de Verenigde Staten, maar dan wel met een iets groter formaat van kuipje : "In Amerika denken ze dat alles bigger moet zijn." Ook de oprichting van een Playcups Club staat op het programma. Een eigen website is er al en in nog deze maand komen de eerste reclamespots op televisie. HEDWIG VAN ROY (PLAYCUPS INTERNATIONAL) Op weg naar een verkoop van 1,9 miljard Playcups wereldwijd.