Wie de motorbladen erop naslaat, ziet tegenwoordig steeds meer extreme machines. De pk-aantallen van de supersportmotoren zijn enorm. Met 100 pk voor een 1000 cc supersportmotorfiets tel je nog nauwelijks mee. Het extreme is ook een trend in de vormgeving: strakke lijnen, hoeken, punten... Het lijkt er steeds meer op dat de motoren vandaag vooral zijn gemaakt om op te vallen.
...

Wie de motorbladen erop naslaat, ziet tegenwoordig steeds meer extreme machines. De pk-aantallen van de supersportmotoren zijn enorm. Met 100 pk voor een 1000 cc supersportmotorfiets tel je nog nauwelijks mee. Het extreme is ook een trend in de vormgeving: strakke lijnen, hoeken, punten... Het lijkt er steeds meer op dat de motoren vandaag vooral zijn gemaakt om op te vallen. De vraag is natuurlijk hoe verkeersvriendelijk die extreme modellen zijn. We reden met de Oostenrijkse KTM Superduke en de Japanse Yamaha MT-03. KTM is een merk dat vooral furore maakt op het terrein. Het is een van de topmerken in het motorcrossen en tijdens de Dakarwoestijnrally. Voor de groottoeristen die ook wel eens een onverharde weg willen meepikken, heeft KTM de 990 Adventure, een potente motor aangedreven door een 999 cc tellende v-twin met een vermogen van 98 pk. KTM is de jongste jaren eveneens actief op het asfalt, op de racebaan (125 en 250 cc) en op de openbare weg. De v-twin van de Adventure schroefde de producent in een meer aan de straat aangepast frame en gaf er de naam Superduke aan. De 120 pk-motor genereert een fraai roffelgeluid en reageert snel op het gas. Niet direct een modelletje voor beginners. De Superduke is vooral een funmotor, een machine voor tijdens het weekend. En dan liefst voor trajecten met veel benzinestations. Want na nog geen 100 kilometer floepte het lampje van de benzinemeter aan en ging er 7,8 liter in de tank. En het traject moet zo glad zijn als een biljartlaken, want de vering is onaangenaam hard. Yamaha heeft in de extreme hoek de MT-03. Die motor wordt aangedreven door een 660 cc eencilinderblok, waarvan de basis 31 jaar geleden werd gelegd door de XT500. De Yamaha is een opvallend werkstuk: de achterschokdemper kreeg een prominente plaats naast het motorblok (in plaats van erachter). De MT-03 heeft ook een stevig uitlaatgeluid en moet, net als de KTM Superduke, vooral op de bochtige buitenweg gereden worden. De Yamaha remt bij gas afsluiten flink af op de motor. Bij lage snelheden in fileverkeer is dat niet echt praktisch. Maar het grootste nadeel van de MT-03 zijn de trillingen. Als je de motor door zijn versnellingen jaagt, voel je de vibraties in zadel, stuur en voetsteunen. Voor wie goedkoop wil opvallen, is de Yamaha (7190 euro) de beste keuze. De KTM kost 12.590 euro. De R-versie (met veel carbononderdelen) 13.920 euro. motor: vloeistofgekoelde vierkleps tweecilinder viertakt met zesversnellingsbak en kettingaandrijving. VERMOGEN (KW/PK): 88 kW (120 pk) bij 9000 toeren per minuut. cilinderinhoud: 999 cc. tankinhoud: 18,5 liter. gewicht: 186 kilogram. prijs: 12.590 euro (13.920 voor de R-versie). importeur: KTM Sportmotorcycle Belgium, tel. 010 47 11 40.Wegligging, krachtig blok. PPP Verbruik, harde vering, onpraktisch. m- m- m- motor: vloeistofgekoelde vierkleps eencilinder viertakt met vijfversnellingsbak en kettingaandrijving. VERMOGEN (KW/PK): 33,4 kW (45 pk) bij 6000 toeren per minuut. cilinderinhoud: 249 cc. tankinhoud: 15 liter. gewicht: 174,5 kilogram. prijs: 7190 euro. importeur: D'Ieteren Sport, tel. 02 367 14 11, www.yamaha.be. Wegligging, funbike. PPP Trillingen, onpraktisch. m- m- m- Ad van Poppel