Als de reactie van wereldkampioen motorcross Joël Smets maatgevend is, dan heeft het Oostenrijkse KTM met de Adventure S een heel interessante motor in de aanbieding. Na een kort ritje (in korte broek en T-shirt) vertelde Smets: "Wat een gaaf ding." Hij keek ervan op dat de motor zowel op de weg als in het veld goed te rijden is (meestal is die combinatie niet zo makkelijk te vinden) en hij roemde het soepele motorkarakter.
...

Als de reactie van wereldkampioen motorcross Joël Smets maatgevend is, dan heeft het Oostenrijkse KTM met de Adventure S een heel interessante motor in de aanbieding. Na een kort ritje (in korte broek en T-shirt) vertelde Smets: "Wat een gaaf ding." Hij keek ervan op dat de motor zowel op de weg als in het veld goed te rijden is (meestal is die combinatie niet zo makkelijk te vinden) en hij roemde het soepele motorkarakter. Natuurlijk móét Smets dat zeggen, zou je denken. De man uit Dessel-Witgoor staat immers onder contract bij KTM. Toen nog wel, nu niet meer. Hij voerde op dat moment volop contractbesprekingen met drie teams. "Zou ik toch maar bij KTM blijven?" aldus Smets, doelend op de Adventure. Inmiddels heeft Smets een overeenkomst gesloten met Suzuki. Die Adventure zal wellicht niet in zijn garage komen. Dat een topmotorcrosser na tien minuten zo enthousiast kan zijn over een motor mag als een compliment worden beschouwd. De KTM Adventure is inderdaad een motorfiets die aangenaam verrast. Qua uiterlijk moet je wel even wennen. De stroomlijn-tank-zit-combinatie is vrij hoekig. Een groot voordeel is dat het zadel in een bijna rechte lijn vloeiend overgaat in de tank. Bij andere motoren zit je meer 'in' de motor. De KTM-oplossing sluit heel dicht aan bij de cross- en enduromotoren van dat merk, die ook een dergelijke opbouw hebben. Dat heeft voordelen: in het terrein beweeg je meer op de motor en schuif je bij het remmen en bochten nemen naar voren. Als de tank daar als obstakel omhoog steekt, kan een forse remmanoeuvre pijnlijke gevolgen hebben... De KTM Adventure is op alle punten zeer sportgericht. De ervaringen die KTM in de monsterrally Paris-Dakar heeft opgedaan, zitten in deze machine verwerkt. Het motorblok - een watergekoelde V-twin met 942 cc inhoud, goed voor 98 pk bij 8000 toeren per minuut - is zo licht mogelijk gemaakt. Dat wil zeggen dat alle extra's voor geluiddemping en voor het elimineren van trillingen zijn weggelaten. Dat geeft wel iets meer trillingen in het stuur, maar echt hinderlijk is het niet. Het zadel is wat harder. Vergeleken met de andere enduro-groottoeristen à la Honda Varadero en Suzuki V-Strom is de KTM Spartaanser, maar wat het gewicht betreft veel lichter. Je moet er even niet aan denken om met bijvoorbeeld een Varadero echt het terrein in te duiken. Met de Adventure kan dat wel. Dat de KTM een hoog terreingehalte heeft, wil niet zeggen dat die op de verharde weg aan rijplezier moet inboeten. Dit is een motorfiets die je dankzij het lage zwaartepunt met speels gemak in de bochten gooit en die rechtuit ook een grote stabiliteit vertoont. De uitlaten laten een mooie donkere roffel horen. Het motorblok pakt al vanuit lage toerentallen op. In 2000 stelde KTM de krachtbron voor en in 2002 rustte het de Paris-Dakar-motoren ermee uit. De Adventure S, sinds het voorjaar op de markt, is de eerste zware KTM voor het grote publiek. Binnenkort wordt ook een straatversie verwacht: de Duke. Ad van Poppel