Niet in Detroit.
...

Niet in Detroit.Trends bezocht de vakbeurs van de Society for Automotive Engineering International in Detroit. Het is dé markt voor toeleveranciers aan de autonijverheid. Autoland Vlaanderen schitterde door zijn afwezigheid. Alle krokodillentranen van onze deelstatelijke en federale excellenties over de ramp bij Renault in Vilvoorde, konden hier op hun waarheidsgehalte getoetst worden. Het officiële Vlaanderen (VDBH, Vlaamse regering, Flanders Investment Office) en België (Febiac, Fabrimetal, BDBH), met hun 35.000 werknemers in de auto-assemblage en 15.000 in de toelevering, ontbraken op de Europese stand van SAE. De Vlaamse toeleveringsindustrie staat zwak en kan elke extramarkt best gebruiken. Dat weet zelfs Paul de Hen, economiecommentator van het Nederlandse kwaliteitsblad Elsevier. Deze schrijft op 15 maart : "Volgens industriekenner DRI in Londen, een bureau dat de auto-industrie scherp volgt, maken de kosten van toegeleverde onderdelen tegenwoordig een veel groter deel uit van de totale kostprijs van een auto dan de kosten van de arbeid. Maar als de toelevering vooral van elders komt, moet België het voornamelijk hebben van de toegevoegde waarde die zijn arbeid levert. De Vlaamse automobielarbeider mag dan zeer productief zijn, hij is ook duur. Het gaat werkgelegenheid kosten." De Europese stand in Detroit, gedoopt European Automotive Suppliers' Mission to Michigan, werd gesteund door de Europese Commissie, de staat Michigan en SAE International. De Europese toelevering kon zich op deze jamboree tonen aan de internationale markt. 130 bedrijven uit negen Europese landen waren aanwezig op de groepsstand. De negen waren : Oostenrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Portugal, Spanje, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. De nieuweling Oostenrijk was present met een tiental ondernemingen. Andere Europese instellingen waren onder meer : de Chambre de Commerce de Lyon, Chambre de Commerce de Valenciennes, Alsace Development Agency, Centro Estero Camere Commercia Lombarde, Nevat/Holland Automotive. Over België en Vlaanderen en hun toelevering aan de autonijverheid was geen letter terug te vinden in de Europese documentatie. Individueel namen twee Belgen deel, Solvay Automotive en LMS North America (ex-KU Leuven). Beide bedrijven groeien sterk in Noord-Amerika. Pour la petite histoire. SAE '97 opende met een toppanel uit de autonijverheid. Naast de bazen van Daewoo, Bosch, Fiat, Ford zat ook Louis Schweitzer van Renault. JEAN-LUC DEHAENE Wat doet zijn regering voor de toeleveringsindustrie ?