Met zijn overstap van The Brussels Airport Company naar Matexi in 2012 scherpte Kristoff De Winne zijn vastgoedprofiel aan. Bij de luchthavenoperator was vastgoedontwikkeling een van zijn verantwoordelijkheden, nu werkt hij in een volbloed vastgoedbedrijf.
...

Met zijn overstap van The Brussels Airport Company naar Matexi in 2012 scherpte Kristoff De Winne zijn vastgoedprofiel aan. Bij de luchthavenoperator was vastgoedontwikkeling een van zijn verantwoordelijkheden, nu werkt hij in een volbloed vastgoedbedrijf. Kristoff De Winne begon zijn professionele carrière al in 2000 bij The Brussels Airport Company. "Twaalf jaar lijkt lang, maar voor mij waren dat eigenlijk twee periodes", relativeert hij. "De eerste vier jaar werkte ik voor BIAC, een overheidsbedrijf. Met een klein team bereidden we de privatisering voor. Na die privatisering eind 2004 heb ik promotie gemaakt en de onderneming veranderde compleet: het werd een privébedrijf, met een beursgenoteerde aandeelhouder, een nieuwe directie en andere doelstellingen." KRISTOFF DE WINNE. "De processen voor vastgoedontwikkeling zijn toch grotendeels gelijk. Het uitgangspunt bij Matexi is de acquisitie van projecten: ervoor zorgen dat we interessante sites kunnen verwerven. Bij de luchthaven hadden we de gronden al in portefeuille, maar het kwam er ook op aan de juiste gebouwen te ontwikkelen op de juiste plek. Daar is er al een stukje overlapping. Ook het ontwikkelings- en vergunningstraject is vergelijkbaar, net als het bouwproces: in beide segmenten komt het erop aan de timing en het budget goed op te volgen en te bewaken." DE WINNE. "Dat klopt. Voor terminalontwikkelingen op de luchthaven weet je vaak op voorhand wie je klant is, maar ook dan moet je de klant beter leren kennen en begeleiden. Dat is bij Matexi niet anders. Een groot verschil is wel dat we bij Matexi vooral voor particulieren werken, terwijl je voor vastgoed op de luchthaven in een typische business-to-businessomgeving opereert." DE WINNE. "We hebben vorig jaar onze missie aangescherpt, de strategie onder de loep genomen en we verwerken die bijsturingen nu in een operationeel plan. Een van mijn activiteiten daarin is het aanscherpen en uitdragen van het merkverhaal. We hebben ons logo opgefrist en aangevuld met de baseline 'Welkom in de buurt'. Matexi is geen klassieke woningbouwer en ook geen pure projectontwikkelaar. We positioneren ons als buurtontwikkelaar. Dat heeft altijd al in ons DNA gezeten, maar we pakken er nu voor het eerst ten volle mee uit." DE WINNE. "Ja. Tot voor kort hadden we verschillende merken -- zoals Tradiplan, Entro, Wilma en Matexi -- die verschillende segmenten in dezelfde markt bedienden. Dat werd doorgetrokken in de organisatie, met aparte ondernemingen. Met het nadelige gevolg dat we in gespreide slagorde naar de klant trokken. Bovendien ontstonden in de organisatie verschillende culturen. Het afgelopen jaar hebben we die verschillende merken onder de vlag van Matexi geschoven. Sibomat, ons houtskeletbedrijf, is een uitzondering, omdat dat toch een heel apart product is. We werken bovendien met verschillende businessunits die sterk geografisch zijn georganiseerd. Dat heeft het voordeel van een optimale connectie met de plek: we staan nu nog dichter bij de klant en de lokale overheden." L.V."We positioneren ons als buurtontwikkelaar"