Ook voor de bedeling van kranten aan huis beweegt de markt. In een nieuw contract met de uitgevers belooft De Post een betere dienstverlening in heel Vlaanderen. De Post levert vandaag 82 % van de kranten voor 7.30 uur, de andere gaan mee met de gewone postrondes. Die 82 % is een nationaal gemiddelde, in sommige dunbevolkte gebieden - ook in Vlaanderen - daalt dat cijfer tot 60 %. Door de reorganisatie van de postrondes met Georoute zijn er nogal wat mensen die hun krant nog later krijgen (sommigen ook vroeger). Daardoor zijn er de jongste tijd meer klachten over de krantenbede...

Ook voor de bedeling van kranten aan huis beweegt de markt. In een nieuw contract met de uitgevers belooft De Post een betere dienstverlening in heel Vlaanderen. De Post levert vandaag 82 % van de kranten voor 7.30 uur, de andere gaan mee met de gewone postrondes. Die 82 % is een nationaal gemiddelde, in sommige dunbevolkte gebieden - ook in Vlaanderen - daalt dat cijfer tot 60 %. Door de reorganisatie van de postrondes met Georoute zijn er nogal wat mensen die hun krant nog later krijgen (sommigen ook vroeger). Daardoor zijn er de jongste tijd meer klachten over de krantenbedeling. "We begrijpen die klachten," zegt Baudouin Meunier, commercieel directeur van De Post. "We willen een hogere klantentevredenheid. Daarom hebben we aan de uitgevers voorgesteld om alle kranten voor 7.30 uur te leveren. Maar dat betekent in veel gebieden extra rondes en dat kost veel geld."De Post onderhandelt daarover momenteel met de uitgevers én met de overheid. De distributie van kranten is immers een onderdeel van de openbare dienstverlening die De Post moet verzekeren en waarvoor de overheid het verlies compenseert. Hoe groot dat verlies is, wil Meunier niet kwijt. "Niet weinig," zegt hij. En het zal dus groter worden als alle kranten vroeger geleverd worden. Vandaar dat ook aan de uitgevers een inspanning wordt gevraagd. Zij moeten in het nieuwe contract de marktprijs betalen die geldt in gebieden met een middelgrote densiteit. Die prijs wordt de referentieprijs voor het hele land. Dat is méér dan de uitgevers vandaag betalen, maar te weinig voor De Post om de kosten te dekken. Daarom moet ook de factuur voor de overheid verhoogd worden. Baudouin Meunier verwacht dat er vrij snel een akkoord uit de bus kan komen. "Over het principe en de hogere prijzen zijn we het eens. Maar de operationele uitwerking vraagt veel tijd. Bovendien is voor de factuur aan de overheid de kostberekening zeer complex." Indien het akkoord straks gesloten kan worden, verwacht Meunier tegen eind 2005 een normale kwaliteit van dienstverlening te kunnen halen. "Misschien zelfs al eind oktober.""Op korte termijn zal ons marktaandeel identiek blijven," zegt Meunier. "Maar op lange termijn kan het best zijn dat klanten oordelen dat een abonnement interessanter is als ze zeker zijn dat de krant voor 7.30 uur in de bus valt. En op die manier kan het aantal abonnees groeien in bepaalde gebieden." Voor de uitgevers is dat ook een goede evolutie, want abonnees zijn rendabeler en loyaler. In dat geval zou het marktaandeel van abonnementen kunnen stijgen ten nadele van de distributie via krantenwinkels. Of AMP daar blij mee zal zijn, is een andere vraag. "We beseffen dat de overheid een deel van onze business gaat subsidiëren, maar we zijn in dit dossier ook betrokken partij. Als de onderhandelingen rondkomen, staat AMP immers in voor het vervoer tussen de uitgevers en De Post," reageert Herman Deckers (AMP). Guido Muelenaer