2007 wordt geen grand-crujaar. Dat is wellicht het lot van de distributiesector in het komende jaar. Baudouin Velge, gedelegeerd bestuurder van de sectorfederatie Fedis, ziet zelfs een zwaard van Damocles hangen. Het zwaard is 320 miljoen euro zwaar, en zou massaconsumptiegoederen 3,3 % duurder maken. Velge heeft het over de verpakkingsbelasting die vanaf juli zou worden ingevoerd. De kosten voor 2007 - of opbrengst voor de overheid - zouden dan oplopen tot 320 miljoen euro. "Dat zou uiteraard een gigantische impact hebben. We moeten er alle...

2007 wordt geen grand-crujaar. Dat is wellicht het lot van de distributiesector in het komende jaar. Baudouin Velge, gedelegeerd bestuurder van de sectorfederatie Fedis, ziet zelfs een zwaard van Damocles hangen. Het zwaard is 320 miljoen euro zwaar, en zou massaconsumptiegoederen 3,3 % duurder maken. Velge heeft het over de verpakkingsbelasting die vanaf juli zou worden ingevoerd. De kosten voor 2007 - of opbrengst voor de overheid - zouden dan oplopen tot 320 miljoen euro. "Dat zou uiteraard een gigantische impact hebben. We moeten er alles aan doen om de invoering te vermijden." De verpakkingsbelasting zou een domper kunnen zetten op het consumentenvertrouwen. 2007 zal wellicht minder riant worden dan 2006. En ook 2005 was een behoorlijk jaar, mede dankzij de zwartgeldoperatie van de overheid. Die gaf een extra opstoot aan de consumptie. Het is een operatie die niet eeuwig kan worden herhaald. Een derde probleem wordt de sectorale onderhandelronde voor de loonvorming in 2007 en 2008. "Sociale onrust kunnen we missen als de pest," zucht Velge. "Eén staking tijdens een druk weekend is genoeg om de jaarcijfers onderuit te halen."Zit er dan nog rek in de markt? Misschien geeft Delhaize het voorbeeld met een uitgekiende assortimentstrategie. Het bedrijf zoekt een formule waarbij het goedkope producten - de '365-reeks' - en het duurdere segment combineert. Voor basisproducten zoals suiker zal de consument verder weinig betalen. Maar voor bereide maaltijden en exotische voeding wil hij best meer betalen. De consument wil dus geld neerleggen voor toegevoegde waarde. Maar het is dus geen uitsluitende keuze voor een van de twee. De consument zal het goedkoop geprijsde combineren met de hogere toegevoegde waarde. Toch blijft anderzijds het segment van de huismerken steeds verder toenemen. Die hebben vandaag een marktaandeel van een derde. En het stijgt jaarlijks met een procent. Het kostenbewustzijn is dus een blijvende karaktertrek van de consument. Pascale Weber, analiste bij KBC Securities, vraagt zich dan ook af of de big bang nog dit jaar volgt. Dit heeft betrekking op de herstructureringen en maatregelen die Carrefour zou nemen. Het bedrijf kent een tanend marktaandeel in België. In tegenstelling tot Colruyt - laagste prijzen - en Delhaize - vers - heeft de Franse grootgrutter geen duidelijk profiel. Er wordt al geruime tijd verwacht dat Carrefour maatregelen zal nemen. Maar een zware ingreep zou bij deze supermarktketen, bekend voor zijn sterke vakbonden, tot sociale strubbelingen en stakingen kunnen leiden. Misschien moet de Belgische distributie zich dus wel opmaken voor een heet 2007. Niet alleen door de aanstaande cao-loononderhandelingen, maar ook door de problemen bij Carrefour. W.R.