Mensen hebben niet het eeuwige leven, maar ook bedrijven hebben een houdbaarheidsdatum. Dat hoeft niet altijd het gevolg van een faillissement te zijn. De onderneming kan ook verdwijnen na een overname. Toch zijn bedrijven die op eigen benen de gezegende leeftijd van honderd jaar bereiken minder zeldzaam dan men denkt. Een nieuw boek verzamelt de verhalen van honderd bedrijven - geselecteerd uit een groep van zeshonderd - die al meer dan een...

Mensen hebben niet het eeuwige leven, maar ook bedrijven hebben een houdbaarheidsdatum. Dat hoeft niet altijd het gevolg van een faillissement te zijn. De onderneming kan ook verdwijnen na een overname. Toch zijn bedrijven die op eigen benen de gezegende leeftijd van honderd jaar bereiken minder zeldzaam dan men denkt. Een nieuw boek verzamelt de verhalen van honderd bedrijven - geselecteerd uit een groep van zeshonderd - die al meer dan een eeuw bestaan. Doorheen de jaren zijn die bedrijven erin geslaagd de grote uitdagingen het hoofd te bieden: wereldoorlogen, crisissen, globalisering en technologische evoluties. De initiatiefnemers zijn Etwie, het expertisecentrum voor het technisch, wetenschappelijk en industrieel erfgoed en Voka. Bekende namen als Bekaert, Bombardier en Vyncke passeren de revue, maar ook minder voor de hand liggende bedrijven krijgen aandacht, zoals Renson, Louis De Waele, Brouwerij Roman en Top Bronnen. De verhalen worden beknopt gebracht: twee bladzijden per bedrijf, en mooi geïllustreerd. Een aanrader voor wie van economische geschiedenis houdt. De samenstelling van het boek was minder vanzelfsprekend dan gedacht. Brussel en Vlaanderen hebben geen raadpleegbaar repertorium van bedrijven die voor 1917 zijn opgericht. Eeuwen ondernemen bevat ook een algemene analyse van de succesfactoren van bedrijven die al generaties meegaan. Voka-hoofdeconoom Stijn Decock gaat er dieper op in. Hij begint met de vraag: zullen Google, Apple of Facebook - de succesbedrijven van begin de 21ste eeuw, nog bestaan in de 22ste eeuw? Decock geeft toe dat hij het ook niet weet, maar hij denkt dat de kans op een affirmatief antwoord eerder klein is. Want zijn Blackberry en Compaq, de gehypete bedrijven van vorige eeuw, ook niet van de kaart geveegd? En wie zegt dat Coca-Cola over tien jaar nog een topbedrijf is? Eén pasklare economische formule voor overleven is er niet, meent Decock. Het gaat minder om de survival of the fittest, maar veel meer om de survival of the strongest. Sterk kan je zijn door een langetermijnstrategie, door aanpassingsvermogen, door een stabiel aandeelhouderschap, door een stevige band met het personeel en finaal gewoon door een flinke dosis geluk. KAREL CAMBIEN