KPMG laat ons nadenken

Is KPMG ook betaalbaar voor kmo’s?

KPMG is aan een marathoncampagne begonnen, van 7 mei dit jaar tot eind 2013. Opgehangen aan zes What if-statements per jaar. ‘Wat als de olie op is?’, bijvoorbeeld. “Kennen de meeste mensen ons als auditkantoor, dan willen we ons nu ook laten kennen als belastingadviseurs voor grote bedrijven en adviseurs voor kmo’s”, zegt campagneverantwoordelijke Ingrid Stoffels, market & marketing directeur bij KPMG. Het bedrijf bouwde een volledig aparte structuur voor de kmo-markt uit, met naar eigen zeggen kmo-vriendelijke prijzen.

Zonder olie van Brussel naar New York

De ooit mythisch hoge prijs van 100 dollar voor een vat ruwe olie is intussen doodnormaal. Maar misschien moet u als bedrijf vandaag al inspelen op het definitieve einde van de olie? In de campagne ziet KPMG al een trans-Atlantische trein rijden van Brussel, over Londen naar New York, 10.000 meter onder de zeespiegel. Dit reclamebeeld oogt misschien te futuristisch, als knipoog om mensen naar de onlinedossiers over grondstoffen en urbanisatie te trekken, is het wel geslaagd.

Informatie countert onzekerheid

We kunnen de toekomst nooit kennen, weten ze bij KPMG, maar een goede zakenman bereidt zich er toch op voor. Het consultingkantoor schuift zich met een aantal toekomstscenario’s als gids naar voren. Tegelijkertijd laat het zich als contentleverancier kennen met gratis onlinedossiers over businessthema’s als prijsvolatiliteit, marktuitbreidingen, risico’s van snel veranderende omgeving, veranderende consumentengewoonten en verouderende bevolkingen. Plus contactgegevens van de experts. Maar onze test wees uit dat door vergaderingen en conferencecalls de mensen achter de dossiers moeilijk telefonisch te bereiken zijn. Mailen is dus de boodschap.

En wat als muntjes echt verdwijnen?

De Trevifontein in Rome dient als kapstok om naar de financiële wereld te kijken. Een wereld waarin een groot deel van de KPMG-klanten leeft en werkt. Wist u bijvoorbeeld dat de banksector vandaag ver achterloopt op het gebruik van sociale media? The Social Banker moet volgens het KPMG-rapport vijf uitdagingen de baas kunnen: Zijn de verzamelde data correct? Wie heeft nog toegang tot die data? Wat doen we als er te veel data verzameld worden? Kunnen uw data gesaboteerd worden? Wie is de eige-naar van de data?

“Neem risico’s in de directiekamer”

Geen bedrijf overleeft wanneer de directie niet in staat is berekende maar gedurfde risico’s te nemen, klinkt een ander advies. De KPMG-methode? Scenarioplanning, of een oefening om de toekomst in duidelijke scenario’s te gieten en hierbij al uw bedrijfsafdelingen te betrekken. Wanneer een van uw scenario’s uitkomt, kunt u meteen handelen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content