Maes Cool en Labatt
...

Maes Cool en LabattOp 9 mei berichtte Trends over de mediacampagne voor Maes Cool Beer, het verfrissende pilsvervangende product dat de jongeren weer bier moet leren drinken. Toen kon men bij Alken-Maes nog niet veel vertellen over de campagne ; nu wel. Men is in de stijl gebleven van de onlangs uitgekomen campagne voor Maes Pils : voor een brok zogeheten reality tv ging men met de camera de straat op. Michel De Bolle, brand marketing manager bij Alken-Maes : "We hebben jongeren aangesproken en hen gevraagd een Maes Cool te proeven. Het ging erom hun reactie te laten zien. Zo kunnen we het product tonen in de gezellige sfeer die past bij de stijl van Maes. In dit geval is de sfeer wel jonger dan in de pilscampagne ; ook de muziek is jonger." Het was de bedoeling spontane reacties te krijgen, en dat lukte best : een meisje vertelt zelfs dat zij, als niet-bierdrinkster, Maes Cool lekker vindt. Begin deze maand is men ook gestart met posters in het stadsmeubilair van JC Decaux en City Advertising. De campagne is het werk van Young & Rubicam, dat sinds kort het Maes-account heeft gekregen in het kader van een internationale beslissing van Danone (Alken-Maes behoort tot die groep). De campagne met reality tv voor Maes Pils was gemaakt door Garbarski-Euro-RSCG, waar men toen echter al op de hoogte was van het feit dat men het account zou verliezen. Inmiddels is Interbrew met Labatt Ice sneller in de media gekomen dan Maes Cool : in mei was op de bushokjes al een campagne te zien voor het Canadese merk. Volgens Michel De Bolle is dat geen probleem, omdat beide producten een verschillende positionering hebben. "Maes Cool is minder luxueus en staat dichter bij het volk," zegt hij. "En het is ook helemaal niet erg als je met z'n tweeën die markt trekt." Interbrew zit overigens ook niet stil met Labatt Ice, het eerste "ijsbier" op de markt. "Dat is logisch," zegt Interbrew-woordvoerder Jan Coucke. "De markt evolueert en zoekt nieuwe merken. De jeugd zoekt iets anders, ook om zich te differentiëren. De doelgroep is iedereen, maar Labatt Ice is toch meer gericht op een trendy publiek. We hebben dan ook de koppen bij elkaar gestoken om te zien hoe we die groep consistent kunnen bereiken." Interbrew gaat een actie voeren met de cafébazen en hun klanten. De cafés waar de meeste capsules van Labatt Ice bijeengespaard worden, mogen deelnemen aan de zogenaamde Pitstop Challenge ; Labatt is immers een sponsor van het Williams-team in de Formule 1. De caféploegen moeten het tegen elkaar opnemen in het uitvoeren van een pitstop. De twee overblijvende teams doen dat nog een keer over in Francorchamps, op de dag voor de Grand Prix F1 van België. Wie daar wint, mag naar Engeland om in het strijdperk te treden tegen het Williams-team zelf. De actie is met een mailing aan de cafébazen aangekondigd. Uiteraard is er ook promotiemateriaal beschikbaar om de Pitstop Challenge in het café bekend te maken. A.V.P. LABATT ICE PITSTOP CHALLENGE Caféploegen moeten het tegen elkaar opnemen in het uitvoeren van een pitstop.DE SPOT VOOR MAES COOL BEER Reality tv : jongeren laten proeven om spontane reacties te krijgen.