Koningin van de portaalsite

Robert Van Apeldoorn redacteur Trends-Tendances

Marketingmanager Sylvie Irzi van MSN België neemt plaats in de directeurszetel. Ze moet de kosten beheersen en de adverteerders warm maken.

Het was een zachte aflossing van de wacht bij MSN België. Marc Bresseel, oprichter van de Belgische activiteiten, klimt een trapje hoger en wordt verkoopdirecteur voor de Europese regio. Hij was het die in 1999 aan de basis lag van MSN. be, een dienst die intussen twintig personen tewerkstelt. De portaalsite is de meest geraadpleegde webstek in België, zo blijkt uit cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media ( CIM).

Bresseels opvolger, Sylvie Irzi, is 36 jaar en kent het huis goed. Ze kwam er in dienst in 2000, als marketingmanager. “Ik was de vierde die er werd aangeworven,” zegt ze. Bijna elke dag rijdt ze van haar woonplaats Luik naar het hoofdkwartier van MSN in Zaventem.

Sylvie Irzi studeerde eerst talen, en behaalde daarna een diploma Handelsingenieur aan de universiteit van Luik. Zodra ze van de schoolbanken was, stortte ze zich op de verkoop van technologie. Eerst voor een Luikse KMO die informaticamateriaal verdeelde, later achtereenvolgens voor Motorola (de divisie Datacom), BT en Yucom, de joint venture van BT en de BBL die internettoegang voor het grote publiek commercialiseerde.

Bij Microsoft vond ze het werk naar eigen zeggen veel gevarieerder. Zowel het grote publiek verleiden als de adverteerders, die voor bijna alle inkomsten van de internetdienst zorgen. MSN is trouwens actief op een markt die kansen biedt. Hotmail heeft momenteel 2,349 miljoen gratis e-mailaccounts in België, terwijl de berichtendienst MSN Messenger 2,159 miljoen gebruikers telt. Het verschil met haar vorige werkgevers? “De informatie stroomt hier buitengewoon makkelijk door; dat heb ik nergens anders gezien. Bij Microsoft moet je je doelstellingen halen, maar in ruil krijg je ook veel verantwoordelijkheden.”

Het werk van deze mama van een peuter van tweeënhalf jaar bestaat voornamelijk in het beheersen van de kosten en de rentabiliteit van MSN in België verzekeren. Ze stuurt de ploeg en brengt veel tijd door bij reclamebureaus en bedrijven, om ze warm te maken voor elektronische marketing. “België staat nog steeds gereserveerd tegenover on-linereclame.”

Robert van Apeldoorn

“België staat nog steeds gereserveerd tegenover on-linereclame.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content