Op het jaarcongres van de European Sea Ports Organisation in Göteborg benadrukte Knut Hansen, de logistiek manager van het papierbedrijf Stora Enso, het belang van kleine havens voor de industrie in Europa. Die uitspraak was gefundenes Fressen voor Daan Schalck, de directeur-generaal van het Havenbedrijf Gent, die het meteen wereldkundig maakte. Gent is bij uitstek een industriehaven. Met 48 miljoen jaartonnage is ze relatief klein tegenover het vier keer grotere Antwerpen.
...

Op het jaarcongres van de European Sea Ports Organisation in Göteborg benadrukte Knut Hansen, de logistiek manager van het papierbedrijf Stora Enso, het belang van kleine havens voor de industrie in Europa. Die uitspraak was gefundenes Fressen voor Daan Schalck, de directeur-generaal van het Havenbedrijf Gent, die het meteen wereldkundig maakte. Gent is bij uitstek een industriehaven. Met 48 miljoen jaartonnage is ze relatief klein tegenover het vier keer grotere Antwerpen. "Grote flows, zoals die van de containertrafieken, zullen uiteraard vooral binnenkomen via de infrastructuur van grote havens zoals Antwerpen en Rotterdam", aldus Schalck. "Dat is groothandel in de zuivere zin van het woord. Maar minder volumineuze, fijnmazige industriestromen vinden hun weg via kleinere, gespecialiseerde havens. Bedrijven met verscheidene middelgrote vestigingen in andere niches hebben een totaal ander supply chain management (het beheer van de goederenstromen, nvdr.) dan een multinational met enkele grote productievestigingen." De haventopman verwijst bijvoorbeeld naar de band tussen de Antwerpse haven en de petrochemische industrie. "Er is een sterke wederzijdse afhankelijkheid, die historisch gegroeid is", zegt Schalck. "De haven van Antwerpen concentreert zich op grote containerrederijen en liquide trafieken. Dat betekent massa en kleinere marges." Schalck geeft overigens toe dat zijn tweet het citaat lichtjes uit de context haalt. "Een tweet mag wel eens teasen, toch?", lacht hij. "Ik wilde gewoon verspreiden dat Göteborg een opkikker betekende voor Gent. Uiteraard zijn grote havens van belang voor de industrie, en Antwerpen bewijst dat. De nabijheid van Antwerpen is trouwens een troef voor Gent, omdat heel wat grote trafieken in een later stadium worden herverdeeld over meerdere stromen. Dat kan in ons voordeel spelen." Nieuwe trafieken en industrieën zullen voor hun goederenverkeer sneller een beroep doen op kleinere havens, betoogt Schalck. "Gent gaat 100 procent voor kleinere trafieken, die een relatief grotere toegevoegde waarde creëren. Wij kunnen ruimte maken voor bijvoorbeeld het beheer van de stroom biobrandstoffen. Een ander voorbeeld is het management van de trafiek van metaalschroot. Dat wordt -- in tegenstelling tot de grote volumes die rechtstreeks van de fabrieken komen -- verzameld bij heel wat middelgrote Europese steden. Dat is de industrie van de toekomst, en die wordt totaal anders georganiseerd dan vroeger." In Tweetspraak belicht de redactie een opmerkelijke tweet van de voorbije week. @HBROCKMANS"Fijnmazige industriestromen vinden hun weg via kleinere, gespecialiseerde havens"