Grote luchthavens hebben meer en meer weg van een klucht : om het vliegtuig te bereiken, moeten reizigers kilometers lang wandelen door overvolle winkelcentra, kerken, massage- en fitnessruimten en lunaparken. Biedt dit kansen voor kleine, regionale luchthavens ?
...

Grote luchthavens hebben meer en meer weg van een klucht : om het vliegtuig te bereiken, moeten reizigers kilometers lang wandelen door overvolle winkelcentra, kerken, massage- en fitnessruimten en lunaparken. Biedt dit kansen voor kleine, regionale luchthavens ?Hoe ziet de ideale luchthaven er voor de haastige zakenman uit ? Niemand vroeg het ooit, maar algemeen wordt aangenomen dat er een overzichtelijke hall moet zijn met balies waar het inchecken op een vlotte manier gebeurt, een bar, een toilet, een krantenwinkel en een lounge voor wachtende passagiers. De ideale luchthaven ligt daarenboven best bij een gemakkelijk te bereiken stad (liefst de hoofdstad).Toch gaan de moderne luchthavens meer en meer de andere weg op : het worden labyrinten waar u zonder iconografiediploma nooit uw weg vindt. Om vanuit de incheckbalie de gate te bereiken, heeft u wandelschoenen nodig. Dames op nieuwe pumps lopen zich letterlijk de blaren. Aan de balies struikelt u over één van de meest zonderlinge specimens van het menselijk ras : getooid met verschrikkelijke bermuda's, witte sokken, sandalen en andere bedenksels van dubieuze confectieateliers. Na de douanecontrole bent u trouwens nog niet uit uw lijden verlost. U belandt dan in een shopping mall, een veredelde GB waar de laatste cd van Andrea Bocelli in promotie wedijvert met een zak popcorn in aanbieding. Sommige luchthavens, zoals het Londense Heathrow, lijken meer op winkelcentra die toevallig ook over een paar start- en landingsbanen beschikken. En voor sommige luchthavens volstaat dat nog niet : soms horen er ook nog heuse kapellen (Zaventem) of kerken (Seoul) bij, massage- en fitnessruimten (de grote Amerikaanse luchthavens), lunaparken (dé rage in Azië) of zelfs bioscoopzalen (drie stuks op Frankfurt, waarvan één gespecialiseerd in porno). Die ontwikkeling heeft niks te maken met het feit dat vliegtuigen almaar groter worden, tot 450 passagiers in één hap kunnen vervoeren en daarvoor de aangepaste infrastructuur vergen. Het heeft alles te maken met omzet. Al deze afgeleide profit centers leveren een aardige duit winst op. Dat die winst langere inchecktijden, kilometers lopen en een verhoogde bloeddruk voor de zakenreiziger meebrengt, speelt geen rol. Dat het ook anders kan, bewijst Manchester. Daar werd een door lokale overheden gerunde, kleine luchthaven, dit jaar tot de meest efficiënte ter wereld uitgeroepen. Grote luchthavens zagen de voorbije jaren heel wat rendabel zakenverkeer verdwijnen naar regionale luchthavens. Een tekort aan aangeboden diensten of infrastructuur is daar zeker niet de oorzaak van. Wel een gebrek aan efficiëntie, snelheid en eenvoud.MARK VRIJENS Internationale luchthavens Gebrek aan efficiëntie, snelheid en eenvoud.