Sonica zingt een hoofdrol in de cd-distributie in België. Door zeven winkels van Superclub over te nemen, klinkt het nu nog sterker.
...

Sonica zingt een hoofdrol in de cd-distributie in België. Door zeven winkels van Superclub over te nemen, klinkt het nu nog sterker.Toen Philips in januari jongstleden Superclub liet vallen, keek niet iedereen op de zijlijnen toe. De Brusselse nv Sonica, die gespecialiseerd is in de cd-verkoop en reeds meer dan 30 winkels uitbaat, maakte snel zijn keuze uit de 61 plaatselijke verkooppunten die door de verdwijning van Superclub vrijkwamen. Zo'n buitenkans kon Willy Machtelings, gedelegeerd bestuurder van de firma, gewoon niet laten voorbijgaan. Midden februari heeft Sonica zeven verkooppunten overgenomen (over een achtste wordt nog onderhandeld), om er zijn eigen ketens mee uit te breiden. Sonica is de grootste Belgische platendistributeur, met een marktaandeel van ongeveer 10 tot 15 % op een totale sectoromzet van 10 miljard frank (winkelprijs). "Tot nu toe waren wij uitsluitend actief in Brussel en Wallonië, afgezien van twee verkooppunten in Antwerpen," vertelt Machtelings. "Door de winkels van Superclub over te nemen, pakken we de Vlaamse markt aan." Zes van de aangekochte verkooppunten zullen winkels van de Forum-keten worden, die Sonica zeven jaar geleden overnam van Fnac en zich tot op heden vooral bezighield met de exploitatie van de platenafdeling van een aantal Inno-winkels. Forum telt momenteel twaalf verkooppunten. De twee andere ex-Superclub-winkels (Namen en Verviers) zullen opgenomen worden in de Video Square-keten (gespecialiseerd in de aankoop van "bruingoed" : hi-fi, video enzovoort), waarin Sonica in december jongstleden een meerderheidsaandeel heeft genomen. "Het is onze meest prestigieuze keten," zegt Willy Machtelings. "We willen van de verdwijning van Telefusion en Euro-Hifi gebruik maken om marktaandelen te veroveren. Het is de bedoeling de keten verder uit te breiden : in de loop van de volgende twee jaar komen er nog drie nieuwe vestigingen." JUKEBOX-MAN.Deze ongewone Brusselaar leidt vanuit zijn oude gebouwen in Vorst een groep van 14 onafhankelijke bedrijven met een gezamenlijke omzet in de buurt van 3 miljard frank. Machtelings is opgegroeid in de winkel die zijn vader in 1936 in Brussel opende, " Au Roi du disque". Hij leerde er snel alle kneepjes van het inkopen. "Goed gekocht, snel verkocht," lacht hij achter zijn verzorgde baard. Onder dat motto zette hij in 1961 zijn eerste stappen in de rack jobbing, het beheer van de platenafdeling van grote warenhuizen. In dezelfde periode verschenen de eerste verkooppunten met zelfbediening. Machtelings werkte eerst voor de supermarkten van Delhaize en breidde zijn activiteiten dan geleidelijk uit tot heel de grootdistributie, zodat hij momenteel 300 verkooppunten controleert ( Delhaize, GB, Trafic, Match, Mestdagh en 3 van de 6 Cora-hypermarkten). "Tot het einde van de jaren '70 waren er zeven bedrijven op de markt actief," vertelt hij. "Nu ben ik zowat de enige die overblijft." De verklaring van dat monopolie : de moeilijkheid om het hoofd boven water te houden in een sector met steeds kleinere winstmarges en een markt die jaarlijks met 2 % terugvalt. "Cd's zijn erg gevoelige producten, ze kunnen exploderen en even snel weer imploderen," vertelt de baas van Sonica. "Dat leidt tot ernstige rendementsproblemen. Je moet altijd de juiste keuze maken, de artikelen zo snel mogelijk in de winkels krijgen en stoppen voor het te laat is." In dat spel is hij een echte meester. Rack jobbing is goed voor 80 % van de omzet van Sonica (in 1995 : 1,6 miljard frank, met een nettowinst van 30,6 miljoen). De diversificatie naar de verkoop van videocassettes (30 % van de rack jobbing) in supermarkten compenseert de slechte cijfers van de platen.WINKELS.Naast zijn hoofdfirma Sonica heeft de Brusselse zakenman een netwerk van bedrijven opgebouwd die zijn positie op de markt verzekeren. Record King, bijvoorbeeld, groepeert de eerste verkooppunten die in de jaren '30 werden ontwikkeld en verkoopt voor 320 miljoen frank cd's via twaalf winkels : Metrophone, de grote cd-discountzaak in het Brusselse Muntcenter, drie verkooppunten van Caroline Music (Brussel, Luik en Namen) en Music Way (3 in Brussel, 2 in de winkelcentra van Cora in La Louvière en Châtelineau). Disco Service (omzet : 165 miljoen) is een groothandel in accessoires en opbergsystemen voor cd's en video's. "Deze firma staat ook in voor de verkoop van cd-rom's," voegt Willy Machtelings eraan toe. "Dat is een sector in volle expansie. Momenteel vertegenwoordigt hij 10 % van de verkoop, maar de ontwikkelingen van de multimedia beloven een mooie toekomst. Er staat nog veel te gebeuren." Tenslotte is er ook nog de Franse firma Disma, die acht filialen van Furet Musique beheert in de bekende Noord-Franse Furet-boekhandels. Machtelings, die al meer dan 30 jaar werkzaam is in een sector die hij beschrijft als "boeiend, omdat je nooit vooraf weet of je gaat winnen", heeft zich omringd met zijn drie kinderen, die elk een afdeling leiden. Hij vindt dat het werk moeilijker geworden is, maar heeft zijn feeling voor de markt niet verloren. "Als ons product goed wordt geëxploiteerd, blijft vooruitgang mogelijk," zegt hij. "We plaatsen nu luisterpalen in de cd-afdelingen van de grote winkels. Die service kan de verkoop met 30 % doen stijgen." Over de toekomst van de kleine platenzaken is Machtelings minder optimistisch. Daarom stelt hij hen voor om toe te treden tot zijn inkoopgroep : Sonica heeft speciaal voor deze winkels een cash and carry-activiteit op het getouw gezet. Eén ding staat vast : Willy Machtelings laat als een echte dirigent niets aan het toeval over. J.-M.L.