Klemtoon op comfort

De Lexus NX kwam in 2015 op de markt: een SUV die nog net in de klasse van de zogenoemde compacte auto’s mag worden gesitueerd. Hij werd snel een succesnummer: ondertussen zijn er meer dan 1 miljoen van gebouwd en verkocht. Dik zes jaar later zitten we achter het stuur van de tweede generatie. De grootste verschillen: 2 centimeter langer, elektronisch en digitaal helemaal mee met de tijd, en nu ook verkrijgbaar als plug-inhybride.

We gingen op pad met de 350 h, een gewone hybride, die je niet aan de stekker kunt hangen. Lexus en zijn zustermerk Toyota noemen dit graag een ‘zelfopladende’ hybride, een term die eigenlijk misleidend is, omdat hij suggereert dat de batterij gratis wordt opgeladen. Dat is uiteraard niet het geval, want de benzinemotor moet eerst energie leveren – en dat kost benzine – om die batterij op te laden, rechtstreeks tijdens het rijden of vooral tijdens iedere vorm van vertraging: als je de voet van het gas neemt of op de rem gaat.

Het neemt niet weg dat het hybride aandrijfsysteem van Toyota en Lexus best performant is. Dat merk je vooral in kleinere modellen, zoals de Toyota Corolla, maar in het geval van deze NX waren we wat teleurgesteld: we raakten met een normale rijstijl niet onder een gemiddeld verbruik van 7,5 liter.

Onderweg is het comfortgevoel zoals je dat van Lexus mag verwachten: uitstekend. Maar zodra je voor een wat dynamischer rijstijl gaat, laat de NX zijn gewicht voelen. Uiteraard gaat dat ten koste van het rijplezier, althans voor wie van autorijden houdt. Dat de benzinemotor wordt gekoppeld aan een versnellingsbak van het CVT-type, helpt ook niet meteen. Technisch is dat voor een hybride auto een uitstekende oplossing, maar het motorgeluid gaat niet altijd synchroon met de prestaties die je rechtervoet vragen. Het rijgevoel voelt daardoor niet altijd natuurlijk aan.

De kwaliteit van de afwerking is op het niveau dat je van Lexus mag verwachten. Het nieuwe infortainmentsysteem komt met een heel leesbaar scherm van 14 inch, maar de interface is niet altijd intuïtief. Zo kostte het ons de eerste keer wel vijf minuten om op een ander radiostation af te stemmen.

Klemtoon op comfort

Lexus NX350h

Motor:

4-cilinder benzine, 487 cc, elektromotor (gewone hybride aandrijving)

242 pk, 239 Nm

Prestaties:

Top: 200 km/u

0-100 km/u in 8,7 sec.

Norm: 5,6 liter

Test: 7,5 liter

CO2: 129g/km

Instapprijs:

49.900 euro

+:

Kwaliteitsgevoel

-:

Interface infotainment

3 x Lexus NX350h

1. De NX komt met een recordgarantie van tien jaar. De enige voorwaarde is dat de auto een jaarlijks onderhoud krijgt in een het door Lexus geautoriseerde netwerk. De garantie wordt wel begrensd op 185.000 kilometer.

Naast de door ons geteste 350 h met voorwielaandrijving is er van de gewone hybride ook een versie met vierwielaandrijving. Die heeft een instapprijs van 55.700 euro. Dan is er nog de 450h+ met een prijskaartje van 68.500 euro. Die heeft geen gewone hybride aandrijving, maar is een plug-in: de batterij kan worden opgeladen via het elektriciteitsnet of een laadpaal en biedt dan een elektrische autonomie van om en bij 70 kilometer, uiteraard in ideale omstandigheden. Het totale vermogen van de 450h+ ligt ook een stuk hoger: 309 paarden. Dankzij de voor plug-inhybrides gunstige Europese WLTP-meetcyclus kan de duurste NX uitpakken met een normverbruik van amper 1 liter.

2. Toyota en Lexus waren niet zo happig om plug-inhybrides te bouwen. Dat ze dat toch doen ¬ Toyota deed dat al met de RAV4 ¬ is om de Europese markt ter wille te komen.

3. Hij valt meteen op als je voor het eerst achter het stuur van de nieuwe Lexus NX stapt: de piepkleine pook om de automatische versnellingsbak te bedienen. In het begin is het wat zoeken om hem op de juiste manier te bedienen, maar dat went best snel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content