Het is een grap die je autojournalisten wel eens hoort maken: het grootste voordeel van een C-Klasse is dat je hem op je oprit parkeert om je buren te laten denken dat je een E-Klasse hebt. Dat grapje is niet alleen een knipoog naar de statusfunctie van die auto, maar verwijst ook naar de nauwe verwantschap tussen de C-, de E- en de S-Klasse, de berlines in het gamma van Mercedes. Bekijk de C en de S in profiel, en je ziet meteen een verwantschap. Maar ook de technologie en de uitrust...

Het is een grap die je autojournalisten wel eens hoort maken: het grootste voordeel van een C-Klasse is dat je hem op je oprit parkeert om je buren te laten denken dat je een E-Klasse hebt. Dat grapje is niet alleen een knipoog naar de statusfunctie van die auto, maar verwijst ook naar de nauwe verwantschap tussen de C-, de E- en de S-Klasse, de berlines in het gamma van Mercedes. Bekijk de C en de S in profiel, en je ziet meteen een verwantschap. Maar ook de technologie en de uitrusting van de C-Klasse, de kleinste van de drie, leunen dichter dan ooit aan bij de grotere broers, zozeer dat je die best een kleine S-Klasse mag noemen. Temeer omdat de nieuwe C-Klasse 6,5 centimeter langer is dan zijn voorganger en achterin eindelijk de beenruimte biedt die je van een auto in dat segment verwacht. Centraal op de boordplank zit nu ook dat indrukwekkende scherm van 9,5 inch om zowat alle functies van de auto mee te bedienen. Uiteraard is er de nieuwste versie van het MBUX-systeem, waarmee je de meeste functies met de stem kunt aansturen. Daarbovenop krijg je augmented reality op het navigatiescherm, online-updates om nieuwe functies toe te voegen of bestaande te verbeteren, en nog veel meer. En als je door de optielijst gaat grasduinen, is ook vierwielsturing mogelijk: de achterwielen die beperkt meedraaien in de rijrichting en voor meer comfort en een kortere draaicirkel zorgen. Onder de motorkap is het, in afwachting van een plug-inhybride, kiezen tussen benzine en diesel. Wij reden met de C200, een viercilinder van 1,5 liter. Met zijn 204 paarden biedt de wagen uitstekende prestaties, maar hij klinkt wat rauw zodra je hem belast, wat afdoet aan het akoestische comfort. Het comfortgevoel is voor het overige uitstekend, ook op de slechtste Belgische wegen. Wie de oude C-Klasse nog vers in het geheugen ligt, proeft onderweg al snel dat deze nieuwe generatie dat hoge comfortniveau weet te combineren met een veel dynamischer rijgedrag. Op geen enkel moment krijg je het gevoel dat je door de bocht gaat met een auto van 4,75 meter lang, zo wendbaar blijft hij in alle omstandigheden. Zoals dat hoort bij de lancering van een nieuwe generatie is het een flinke stap vooruit.