1 BiBi FASHION

Al drie jaar na elkaar staat Bibi Fashion aan de top van het klassement in de categorie van kleine ondernemingen. Maar traditiegetrouw hult gedelegeerd bestuurder Xavier Painblanc (43) uit Schilde zich in stilzwijgen. Elk telefoontje wordt vriendelijk opgenomen, maar afspraken worden niet nageleefd, noch krijg je antwoorden. Toch heeft de van oorsprong Franstalige ondernemer een scherpe neus voor zaken.
...

Al drie jaar na elkaar staat Bibi Fashion aan de top van het klassement in de categorie van kleine ondernemingen. Maar traditiegetrouw hult gedelegeerd bestuurder Xavier Painblanc (43) uit Schilde zich in stilzwijgen. Elk telefoontje wordt vriendelijk opgenomen, maar afspraken worden niet nageleefd, noch krijg je antwoorden. Toch heeft de van oorsprong Franstalige ondernemer een scherpe neus voor zaken. Na een carrière in de voedingsindustrie wierp de ambitieuze Painblanc zich met verve in de kledingindustrie. Zo ligt hij aan de basis van het succes van Tommy Hilfiger in ons land. Naast de vijftien vestigingen van Hilfiger bouwde Bibi Fashion in een recordtempo nog een hele keten van veertig kledingzaken uit, verspreid over het hele land: River Woods, Oxford, Ralph Lauren, Baton Rouge en onlangs nog Talking French. Deze Belgische dameslijn - gelanceerd in 2004 - slaat in als een bom in het middensegment. Door de groothandel uit te schakelen, weten Painblanc en zijn partners hun prijzen in toom te houden. Met gemiddeld 85 werknemers realiseerde Bibi Fashion vorig jaar een omzet van 16,6 miljoen euro. Zeven jaar geleden nam Guy Van den Broeck (44) samen met zijn zus Mia de Lierse handel in bouwmaterialen van zijn vader over. Dankzij een sterke uitbreiding van het productengamma - vooral in de sector van de renovatie - wist de Kempenaar de geconsolideerde omzet meer dan te verdubbelen tot 14,5 miljoen euro in 2005. Van den Broeck: "In de levensloop van elke woning vinden drie tot vier grote verbouwingen plaats. Elke generatie legt wel eens een nieuw dak, vloer of badkamer. Daarom leggen wij ons al geruime tijd toe op producten uit de renovatiesector voor de doe-het-zelvers. In de ruwbouw zelf zit weinig of geen toekomst meer."Daarnaast professionaliseerde Van den Broeck het bedrijf tot een geïntegreerd geheel. Naast een bouwcenter telt de groep met veertig medewerkers nu ook nog een betoncentrale, een transportbedrijf (Merktra) en een garage. Alle vestigingen zitten nu samen op één locatie langs het Netekanaal, wat logistieke voordelen biedt.Al ruim 25 jaar bokst Ecover - producent van ecologische wasmiddelen en sinds 1992 eigendom van de Zweedse zakenman Jürgen Philippe Sørensen - op tegen de internationale schoonmaakgiganten uit de sector. De tijd van de geitenwollensokken is al lang voorbij. Ondanks een algemene terugval van het milieubewustzijn blijft het omzetcijfer van deze nichespeler uit Malle groeien van 7,4 miljoen euro in 2000 tot 26,3 miljoen euro in 2004. Na Steffisburg (Zwitserland) opent Ecover eind dit jaar een derde vestiging in Boulogne-sur-Mer (Noord-Frankrijk). Algemeen directeur Michaël Bremans (48): "Zo verkleinen we de afstand met Groot-Brittannië, onze belangrijkste afzetmarkt. Ook Frankrijk is een belangrijke groeipool. Eindelijk is de consument ervan overtuigd dat onze wasmiddelen met ecologische meerwaarde ook doeltreffend werken. Dat is het resultaat van een consequente strategie." Vorig jaar vond een belangrijke diversificatie naar de persoonlijke verzorgingsproducten plaats als gevolg van de overname van Wellments, een natuurlijk cosmeticamerk uit Oostenrijk. Naast natuurvoedingswinkels (60 %) breekt Ecover steeds meer door op de rekken van de grote supermarkten (40 %). Vandaag is de groep actief in 22 landen.