Het probleem

Jan Verhoeven kreeg het idee voor zijn start-up toen hij een MBA volgde. "Ik maakte lange dagen en nachten en leefde op fastfood. Ik voelde meer en meer de behoefte iets gezonds te nemen en had de MBA-organisatie gevraagd een fruitschaal te plaatsen. Maar toen die er stond, haakte ik na twee weken al af. Uit een enquête bleek dat 75 procent van de mensen op de werkvloer in die paradox zitten. Ze weten dat ze gezonder kunnen leven, maar een gratis appel eten ze niet op." Verhoeven richtte samen met twee vennoten Gingerwald op, dat begeleiding kreeg van de accelerator The Birdhouse.
...

Jan Verhoeven kreeg het idee voor zijn start-up toen hij een MBA volgde. "Ik maakte lange dagen en nachten en leefde op fastfood. Ik voelde meer en meer de behoefte iets gezonds te nemen en had de MBA-organisatie gevraagd een fruitschaal te plaatsen. Maar toen die er stond, haakte ik na twee weken al af. Uit een enquête bleek dat 75 procent van de mensen op de werkvloer in die paradox zitten. Ze weten dat ze gezonder kunnen leven, maar een gratis appel eten ze niet op." Verhoeven richtte samen met twee vennoten Gingerwald op, dat begeleiding kreeg van de accelerator The Birdhouse. Volgens Verhoeven grijpen mensen niet naar het gratis fruit omdat fruit eten vaak morsen met zich brengt, het aanbod eentonig is en veel initiatieven om mensen aan te zetten tot fruit eten als betuttelend worden ervaren. Ook de retailer Delhaize vindt dat fruit niet gemakkelijk genoeg te eten is. Mensen nemen niet de tijd om te schillen, in stukjes te snijden enzovoort. De oplossing van Delhaize is het fruit te schillen en in hapklare brokken te verpakken in plastic doosjes. De supermarktketen startte in augustus de grootscheepse 'Junk Fruit'-campagne om de Belg aan een nieuwe verslaving te krijgen. Gingerwald koos een andere weg. Het gaat voor juice shots, kleine flesjes met koudgeperste sapjes van fruit, groenten en kruiden. Jan Verhoeven leerde de techniek kennen tijdens zijn MBA in New York. "Fruit, groenten en kruiden gaan tussen twee platen van negen ton, waar ze millimeter voor millimeter worden geperst. Op die manier kun je een zeer hoog percentage van de voedingswaarde behouden." Koud persen op zich is niet de oplossing, wel het gebruik van nudging, kleine duwtjes in de goede richting geven. Een eerste duwtje is het flesje van de sapjes. "Er zit iets meer dan 100 milliliter in", zegt Verhoeven. Dat is een gemakkelijkere hoeveelheid dan een halve liter. Het tweede duwtje is de presentatie van een fruithoekje op de werkplaats. "We gaan voor een steigerhouten omkasting. Die heeft een natuurlijke uitstraling. Er is een iPad met een wifi-aansluiting. Je kunt met je smartphone automatisch inloggen. Elke fles heeft een qr-code. Je kunt zo zien wat je al genuttigd hebt en hoe je collega's het doen." Een werkgever kan drie tot vijf shots per week gratis aanbieden via credits. Je kunt een credit doorgeven aan een collega en er een leuke boodschap bijschrijven. Is de drempel naar gezond fruit met het Gingerwald-concept verlaagd? Van de 75 procent die geen fruit uit de mand pakte, is nu 80 tot 90 procent gewonnen voor de juice shots, beweert Verhoeven. "De eerste reden is die kleine portie. De tweede is de variatie, elke levering is altijd vers en heeft altijd andere ingrediënten."