Bob Verbeeck - CEO sportmarketingbedrijf Golazo

"Vertrek altijd van de vraag waarom. Leiders van jonge bedrijven vragen zich af hoe ze de groei moeten beheersen. Vaak focus je in die eerste jaren op voor de hand liggende uitdagingen, zoals de financiering. Tegelijk merk ik dat jonge ondernemers als Lorenzo op zoek zijn naar oplossingen om de ziel van hun snel groeiende bedrijf te behouden. Definieer daarom waarvoor je wil staan, waarom je het doet. Zodra je dat doel hebt, dan bepaal je wat je moet en hoe je dat gaat doen. Die aanpak kan veranderen, maar de ziel zal altijd blijven."
...

"Vertrek altijd van de vraag waarom. Leiders van jonge bedrijven vragen zich af hoe ze de groei moeten beheersen. Vaak focus je in die eerste jaren op voor de hand liggende uitdagingen, zoals de financiering. Tegelijk merk ik dat jonge ondernemers als Lorenzo op zoek zijn naar oplossingen om de ziel van hun snel groeiende bedrijf te behouden. Definieer daarom waarvoor je wil staan, waarom je het doet. Zodra je dat doel hebt, dan bepaal je wat je moet en hoe je dat gaat doen. Die aanpak kan veranderen, maar de ziel zal altijd blijven." "Je kunt een pak inspiratie halen uit positief ingestelde mensen. Omring je met positieve mensen. Zowel in mijn bedrijf als in mijn persoonlijke leefwereld laat ik zo weinig mogelijk mensen toe die negatieve energie brengen. Het enthousiasme van Lorenzo en zijn focus op het geluk van zijn medewerkers heeft me ook aangesproken. Dat menselijke aspect zie je niet altijd bij jonge groeibedrijven." "Uit het denken van Malcolm Gladwell heb ik veel geleerd. Ook uit mensen die je niet kent, kan je veel energie putten. Gladwell heeft een duidelijke visie over hoe je een expert kan worden. Zijn advies luidt dat je tien jaar lang twee tot drie uur per dag - of tienduizend uren in totaal - rond iets moet werken alvorens je expert te noemen. Dat vind ik een hoopvolle gedachte. Werk elke dag, verwacht niet meteen dat je dé specialist bent, maar weet wel dat je het uiteindelijk zal zijn.""Een levenspartner die je energie en kracht geeft bij het ondernemen, is een ongelooflijke troef. Ook als ondernemer kan je een dip kennen en het is zoeken naar een evenwicht tussen familie en een snel groeiend bedrijf. Maar als privé de communicatie en het begrip goed zitten, dan neemt dat heel wat druk weg. Dat verhindert niet dat je leiderschap druk op een relatie kan zetten, maar het helpt als je partner het ondernemen begrijpt." "Je moet niet bang zijn groter te kijken. De Amerikaanse mentaliteit bevalt me op dat gebied wel: kleine acties leiden niet tot een groot bedrijf. Onze bedrijven kennen geen grenzen meer, niet in hun ontwikkeling en evenmin geografisch. Bob leerde me dat te koppelen aan het definiëren van een antwoord op de waarom-vraag. En daarna niet bang te zijn voor wat mensen over je zullen denken." "Als leider moet je een ideaal durven te scheppen. Doorgaans lees ik gemiddeld een boek per week over uiteenlopende onderwerpen van psychologie tot businessprocessen. Dat helpt om na te denken over dat ideaalbeeld. Maar vaak zijn het geen ondernemers die de bouwstenen daarvoor aanreiken. Ik laat me graag inspireren door mensen die hun denken en doen op orde hebben. Iemand die zich goed voelt bij zijn beslissingen inspireert. Meestal zijn dat ook mensen met passie die zich bovendien goed weten te omringen. Dat is voor mij een ideaal dat de weg toont naar succes."