KLEIN MAAR KRACHTIG

Turbo’s ontwikkelen is de kernactiviteit van Turbo Service. Maar het bedrijf is niet geïnteresseerd in massale productie: zaakvoerder Marc Jacobs verkoopt liever in kleine volumes aan autoracers, rederijen of producenten van industriële voertuigen.

Actiefoto’s uit autorally’s krijgen een speciale plaats in het gloednieuwe bedrijfsgebouw van Turbo Service in het Limburgse Herk-de-Stad. Speciale turbo’s voor racewagens ontwerpen is dan ook de specialiteit waar zaakvoerder Marc Jacobs het liefst mee uitpakt. ” Patrick Snijers en Robert Droogmans staan op ons klantenlijstje, zij het via een omweg,” zegt hij met trots in de stem. In de productie van raceturbo’s koppelt Marc Jacobs, zelf een fanatiek rallyliefhebber, zijn hobby aan een zakelijk instinct. “Om winst te maken met ruilturbo’s – garagehouders brengen een oude turbo binnen en krijgen onmiddellijk een gereviseerd exemplaar mee – kan een bedrijfje met vijf werknemers te weinig omzet draaien”, weet hij. “Daarom kozen we voor de ontwikkeling van speciale turbo’s. Je draait dan minder volume, maar maakt grotere marges.” Vorig jaar draaide Turbo Service een jaaromzet van 38 miljoen. Maar 1998 was vooral het jaar waarin het Limburgse bedrijfje zich in de gesloten markt van de autoconstructeurs binnenwurmde. Het bouwt nu prototype turbo’s voor de ijsracerij, ontwikkelt voor het Skoda-team dat het rally-WK rijdt en kan binnenkort vermoedelijk speciale turbo’s voor de hele VolkswagenAudi-groep uittekenen. “De grote klanten bestellen (en betalen) zestig prototypes voor rallyturbo’s. Als de Fédération Internationale Automobile (FIA) die goedkeurt, volgt er een nieuwe bestelling voor een 200-tal turbo’s,” becijfert Brigitte Lutsch, echtgenote van de zaakvoerder en verantwoordelijk voor de administratie van het vijfmansbedrijfje. Turbo Service kan echter niet alleen van de smalle markt van de rallypiloten leven. Het bedrijf installeert, reviseert en ontwerpt turbo’s voor schepen, vrachtwagens en industriële voertuigen. “De intensieve zoektocht naar krachtige oplossingen voor de racerij werpt ook in die markten vruchten af,” verzekert Marc Jacobs.

Jacobs hield zich al intensief met turbo’s bezig toen hij nog gewoon in een Renault-garage werkte. Hij kluste bij als zelfstandige en kon toen een jaar bij verschillende Engelse turbofabrikanten aan de slag. Tien jaar geleden startte hij zijn eigen zaak. Jacobs: “Bedrijven als Turbo’s Hoet, één van de Belgische koplopers in de sector, focussen op standaard ruilturbo’s. Turbo’s op maat maken was een gat in de markt.” En dat is het gebleven, vooral door de kleinschaligheid van de markt. “We hoeven ook helemaal geen kmo met vijftig werknemers te worden,” relativeert Brigitte Lutsch. “We blijven liever heel dicht bij onze klanten staan.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content