Klassieke auto's zijn hot. De belangstelling is enorm, zegt Eric Panis, de businessunitmanager Automotive van het MECC in Maastricht. "Sinds de crisis van 2008 is de interesse voor klassieke auto's alleen maar toegenomen, zeker als het gaat om exemplaren van een wat hoger prijsniveau. Die wagens zijn een investeringsobject geworden, nu andere beleggingen minder opbrengen. De prijzen van klassiekers zijn enorm gestegen." Panis verwacht wel dat de prijzen stabiliseren, maar hij ziet geen tekenen dat ze zullen dalen.

InterClassics & TopMobiel is in Nederland aan zijn 23ste editie toe. Dat het evenement naar Brussel komt om er een tweede beurs op te zetten, heeft alles te maken met die toegenomen belangstelling voor vintagecars. Panis: "In het MECC hebben we geen vierkante meter meer over. Er is meer vraag dan aanbod en dan ga je kijken naar uitbreiding. Brussel is dan dichtbij voor ons."

In het MECC in Maastricht is 35.000 vierkante meter beschikbaar. "We zitten daar aan het maximum", zegt Panis. Voor de eerste editie heeft InterClassics Brussels twee paleizen van Brussels Expo ingepalmd, samen 20.000 vierkante meter. Er zijn mogelijkheden om uit te breiden naar 100.000 vierkante meter. "In mei waren die twee hallen al volzet. We wilden nog een derde hal erbij, maar dat ging niet. Voor de editie 2016 gaan we nu al naar vier hallen, 40.000 vierkante meter", aldus Panis.

Internationalisatie

Voor Panis is de stap naar Brussel ook de eerste stap naar de internationalisering. Maar InterClassics is in Vlaanderen volgens hem al vrij goed bekend. Er zijn meer dan 150 standhouders, van wie een negentigtal uit eigen land komt. De anderen zijn voor het grootste deel Nederlandse aanbieders. Het lijkt dus een Benelux-beurs te worden. Brussel biedt de mogelijkheid om publiek en standhouders uit Noord-Frankrijk aan te trekken, en op termijn ook uit Engeland en Duitsland.

Op de beurs is er ook aandacht voor twee speciale thema's: Bugatti en zestig jaar Citroën DS. "We hebben voor Bugatti gekozen vanwege de mystiek van dat merk. We tonen in Brussel een dertigtal Bugatti's", aldus Panis.

Kijken en kopen

Maar uiteindelijk gaat het de organisatoren niet alleen om kijkers, maar vooral om kopers. Een heel klein deel van de aanbieders tijdens de beurs is particulier, 95 procent is handelaar. De wagens op de beurs kosten tussen 50.000 en 300.000 euro. De ervaring in Maastricht leert dat de auto's daar goed verhandeld worden. "Het is een samenspel. Iemand heeft een bepaalde auto al eens gezien op een evenement en komt dan naar de beurs", zegt Panis.

Maar zullen de Belgen dat doen? Niet iedereen komt graag buiten met zijn klassieker, al is het maar om niet op te vallen voor de fiscus. Panis: "Dat hebben we gemerkt. Een aantal eigenaren wilde niet op de beurs exposeren." Voor de liefhebbers met een kleine beurs zijn er stands met automobilia, onderdelen, schaalmodellen en boeken.

Interclassics Brussels vindt plaats op 6, 7 en 8 november in Brussels Expo.

Ad Van Poppel

"Sinds de crisis van 2008 is de interesse voor klassieke auto's alleen maar toegenomen"