Twee recente studies wijzen op het risico voor wie vandaag nog een nieuwe wagen met een klassieke verbrandingsmotor - op diesel of benzine - koopt. "De kans is heel groot dat die nog nauwelijks waarde zullen hebben als z...

Twee recente studies wijzen op het risico voor wie vandaag nog een nieuwe wagen met een klassieke verbrandingsmotor - op diesel of benzine - koopt. "De kans is heel groot dat die nog nauwelijks waarde zullen hebben als ze op de tweedehands markt belanden", waarschuwt Ferdinand Dudenhöffer, de éminence grise van de Duitse autospecialisten. Over twee tot drie jaar gaan de prijzen van dat type wagen in vrije val. Volgens Dudenhöffer, tevens directeur van de onderzoeksinstelling CAR-Center Automotive Research, koopt u vandaag het best een elektrische wagen, of kiest u voor een leaseformule voor een auto met een klassieke verbrandingsmotor. Verder zal de benzineprijs tot 2030 naar verwachting fors stijgen, terwijl de elektriciteitsprijs zou dalen door het verwachte toenemende aanbod aan elektriciteit en laadstations. Een studie van de zakenbank Morgan Stanley vindt een wagen met een klassieke verbrandingsmotor zelfs niet langer het aankopen waard. De restwaarde van dat type zal verder worden ondermijnd als over enkele jaren de eerste lading elektrische wagens tweedehands wordt aangeboden.