Klapstuk #12 vindt plaats van do 20/10 t.e.m. do 10/11 op diverse locaties in Leuven. Info en tickets, tel. 016 32 03 20, ticket@stuk.be, www.stuk.be
...

Klapstuk #12 vindt plaats van do 20/10 t.e.m. do 10/11 op diverse locaties in Leuven. Info en tickets, tel. 016 32 03 20, ticket@stuk.be, www.stuk.beDe komende weken is Leuven weer het epicentrum van de dans in België. Van donderdag 20 oktober tot en met donderdag 10 november vindt de twaalfde editie van het tweejaarlijkse Klapstuk plaats. 'International Dance Festival Leuven' heet het officieel, maar op het affiche staan, zoals tijdens de voorbije edities, ook andere disciplines zoals theater, muziek, beeldende kunst, video, film en zelfs een stadswandeling. Sinds een tiental jaren draait hedendaagse dans niet langer om louter beweging. Vele dansers en choreografen zijn in de eerste plaats met het begrip lichamelijkheid begaan. Ze creëren voorstellingen waarin hun lichamen zich verhouden tot de omgeving: tot andere disciplines, tot wetenschap, tot tijd en ruimte, tot televisie... De twaalfde editie van Klapstuk verenigt een aantal van die kunstenaars. Stuk-programmeur Sally De Kunst, die het festival voor het eerst samenstelt, koos voor een in omvang veeleer beperkte groep artiesten, die in de loop van het festival in diverse contexten en combinaties opduiken. Gericht ging daarbij haar voorkeur uit naar de jongste generatie, die weliswaar ervaring opdeed bij onder anderen William Forsythe en Meg Stuart, maar voorts strikt haar eigen weg gaat. Te oordelen aan het affiche, is Frankrijk op dit moment het beloofde land voor de hedendaagse dans. In de Leuvense Schouwburg is werk van Christian Rizzo te zien, een van de meest spraakmakende Franse choreografen van het moment. Ook op het afgelopen Festival d'Avignon tekende hij present. Rizzo tracht tot een symbiose te komen van dans, beeldende kunst, muziek, licht, kostuums en objecten. Voor de voorstelling met de onmogelijke titel 'Soit le puits était profond, soit ils tombaient très lentement, car ils eurent le temps de regarder tout autour' inspireerde hij zich op 'Alice in Wonderland'. Ook bij twee andere festivalprojecten is Rizzo betrokken. Samen met zijn landgenoot Rachid Ouramdane ging hij in op de uitnodiging van beeldend artiest Nicolas Floc'h om 'Structure Multi- fonctions' naar hun hand te zetten: een installatie van 81 aluminium platen die op allerlei manieren in elkaar kunnen passen. Op geregelde tijdstippen stelt Floc'h dit 'bouwpakket' ter beschikking van collega-arties-ten als vertrekpunt voor een nieuwe creatie. Ouramdane en Floc'h maken op hun beurt deel uit van de Association Fin Novembre die in 'A l'oeil nu' het historische Stuk-gebouw tot onderwerp van een soort filmvoorstelling maakt. Even genreoverschrijdend gaan de Duitse dansers-choreografen Martin Nachbar en Jochen Roller te werk. In 'Dérive' nemen zij het publiek mee op een alternatieve stadswandeling door Leuven. De Deense Mette Ingvartsen, de Zweed Palle Dyrvall en de Turken Mustafa Kaplan en Filiz Sizanli zijn enkele van de andere choreografen op het programma van het festival. Ook muziek speelt een belangrijke rol tijdens Klapstuk #12. Rode draad vormt het Berlijnse Morr Music, thuis van een aantal artiesten die op de grens van pop en elektronica staan. Onder hen de Belg Arne Van Petegem alias Styrofoam. De musici van Morr treden zelf op, en gaan daarnaast in een serie Blind Dates de dialoog aan met dansers en choreografen. Voor de tentoonstelling Soundscape ontwikkelen ze een soundtrack. P. Anthonissen