‘Klanten pikten investeringen snel weer op’

STIJN DE BEUCKELAER "90 procent van onze klanten zijn kmo's."

De nieuwe managing director Stijn De Beuckelaer kan met vertrouwen de leiding over de Belgische activiteiten van de Duitse softwarereus SAP overnemen. Door de beperkte impact van de coronacrisis kan hij focussen op de lange termijn.”

SAP is veruit het belangrijkste softwarebedrijf in Europa. Door zijn omzet van 27,5 miljard euro, maar vooral door de manier waarop zijn software de IT-ruggengraat van de meest uiteenlopende processen vormt. “We hebben voor 26 sectoren een aanbod”, vertelt De Beuckelaer. “De Belgische klanten zijn heel divers. Dat gaat van de industrie, de logistiek en supermarkten tot overheidsorganisaties, ziekenhuizen en zelfs de ticketverkoop van de voetbalclub Anderlecht. Ik zie de verbreding van ons aanbod als een logische evolutie. We willen blijven inspelen op de noden van onze klanten.”

De Beuckelaer is aan zijn nieuwe functie begonnen terwijl corona op de Belgische economie, en dus ook op de investeringen, weegt. “Het begin van de coronacrisis was duidelijk een dreun voor de economie”, zegt De Beuckelaer. “Een deel van onze klanten is tijdens de lockdown gestopt met investeren, maar het heeft mij aangenaam verrast dat de meesten zeer snel weer het normale investeringspatroon oppikten. Bedrijven willen zich beter wapenen tegen de toekomst en dan is een digitale transformatie noodzakelijk.”

Dat zeer grote klanten, zoals BASF, ook Duits zijn en dus vanuit Duitsland worden aangestuurd, is een probleem voor SAP België. Maar daar maalt De Beuckelaer niet om. “Sommige van de grootste Belgische SAP-gebruikers zijn filialen van multinationals en komen daardoor niet in onze omzet terecht. Maar zelfs zonder die bedrijven bedraagt onze omzet 300 miljoen euro en hebben we 2000 klanten. Bekaert, UCB en AB InBev zijn belangrijke klanten, maar 90 procent van onze klanten zijn kmo’s. Zij zijn ook goed voor 50 procent van onze omzet. Het is ook een van mijn prioriteiten ons imago als partner voor alle bedrijven te versterken. Om de één à twee dagen tekenen we een nieuwe klant. Dat zijn niet allemaal grote bedrijven.”

Corona-app

De Beuckelaer kon deze zomer bijna met een prestigeproject starten als managing director. Maar SAP greep samen met zijn partners naast de ontwikkeling van de Belgische corona-app om hoogrisicocontacten op te sporen. “Wij boden een totaaloplossing met eigen servers aan zoals SAP in Duitsland heeft mogen opzetten”, duidt De Beuckelaer. “Voor zover wij het kunnen inschatten, is ervoor gekozen het systeem te laten ontwikkelen, maar de servers bij Sciensano te plaatsen. Het belangrijkste is dat er snel een app komt, ongeacht wie die mag maken. SAP België werkt wel mee aan het Europese platform om corona-apps met elkaar te laten communiceren.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content