Klanten bezoeken is zo ouderwets

Deborah Torrekens heeft geen idee hoe Des Moines er uitziet. En toch draait daar, in het hart van de Amerikaanse Midwest, een stukje Belgische technologie dat zij verkocht. Torrekens werkt bij het Brusselse softwarehuis RainCode, haar klant is de Amerikaanse grootbank Wells Fargo.

R ainCode ontstond in 1999 als zusterbedrijf van Phidani Software, zelf dertien jaar geleden opgericht door drie studenten aan de Brusselse ULB. Acht informaticaspecialisten – die voor beide bedrijven werken – sleutelen aan computertalen zoals Ada, Java, Cobol en XML. Die laatste standaard groeit snel uit tot de lingua franca van de elektronische handel. Dat zorgt voor heel wat vertaalwerk: berichten over betalingen of facturen worden omgezet van en naar XML om de compatibiliteit met oudere afspraken te vrijwaren.

Elke vertaalopdracht wordt aan één specifiek stukje programma toegewezen, al lijken deze tools erg op elkaar. Daarom ontwikkelde RainCode de XMLBooster, een computerpakket om het programmeren van deze elektronische tolken grotendeels te automatiseren. Het pakket, gebouwd om het eigen programmeerwerk te vergemakkelijken, bleek robuust genoeg om ook aan de buitenwereld te verkopen.

Dat de softwareontwikkelaars bij Wells Fargo, maar ook bij UBS Warburg in Londen en MasterCard Europe in Waterloo, een beroep doen op de producten van een Brusselse KMO heeft alles te maken met de kracht van het internet. “We hebben in eerste instantie de mensen in Londen en Waterloo ontmoet, maar verkochten daarna in Amerika, Canada en Japan zonder daar één voet aan de grond te zetten,” vertelt Torrekens. “Er is in Amerika zeker geen wantrouwen omdat we zo klein zijn en ze ons nooit te zien krijgen. Typisch Amerikaans: alleen de technologie is van tel en die kunnen ze zonder risico testen.”

Gratis downloaden

RainCode volgt een beproefde methode, die ook door hobbyprogrammeurs werd gebruikt. Wie dat wil, kan vanaf de website een gratis versie downloaden die luistert naar de naam XMLBooster Lite en die uitgebreid testen. Er is geen tijdslimiet en ook op de performantie – XMLBooster is tot vijftig keer sneller dan kant-en-klare vertalers – werd niet beknibbeld. “Alleen ontbreken er in de Lite-versie enkele geavanceerde mogelijkheden en moeten professionele gebruikers dus de Pro-variant bestellen,” legt Torrekens uit. Ook dat gebeurt via het net. Nergens is een fysieke levering nodig en de klant kan altijd via e-mail contact opnemen met de supportafdeling van RainCode. Virtuele export zonder grenzen, zeg maar.

Het model werkte ook voor RainCode zelf verbazend goed en bood inspiratie voor een ambitieuze nieuwe dienst, gebaseerd op een bestaand softwareproduct. “Onze technologie wordt gebruikt om de broncode van een programma zo om te zetten dat hij bijvoorbeeld in een nieuwe taal en een nieuwe programmeeromgeving hergebruikt kan worden,” legt Torrekens uit. Programmeurs kunnen voortaan hun oude broncode naar de website van RainCode sturen en mogen enkele dagen later het vertaalde resultaat verwachten. Ook hier geldt het principe: eerst proberen, dan betalen. RainCode levert de structuur van de nieuwe broncode maar ‘codeert’ specifieke elementen zodat de proefversie niet rechtstreeks gebruikt kan worden. “Maar programmeurs kunnen wel het resultaat beoordelen en een sleutel kopen om de code te decoderen,” zegt Torrekens. Ook die aankoop gebeurt natuurlijk via het net, op basis van een afgesproken prijs die automatisch berekend wordt aan de hand van de complexiteit van het omzetwerk. De dienst is uniek op het internet en kan softwareontwikkelaars heel wat geld besparen.

Raphael Cockx [{ssquf}], raphael.cockx@trends.be

Het kleine RainCode verkocht software aan de Amerikaanse grootbank Wells Fargo, maar heeft zijn klant nooit ontmoet.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content