Het begin van de pandemie werd gekenmerkt door lege rekken in de supermarkten, omdat de wereldwijde distributieketens kreunden onder de druk van de paniekaankopen en de onrust die covid-19 veroorzaakte. Het systeem heeft zich daar snel aan aangepast. Maar een tekort dat nog niet opnieuw is aangevuld, zijn de internationale reizigers. Vliegtuigen zijn in het beste geval nog altijd vaak halfvol en over de hele wereld blijven de luchthavens dunbevolkt. Volgens de World Tourism Organization van de Verenigde Naties zijn de internationale vluchten in 2020 met bijna 75 procent verminderd, omdat één miljard minder mensen naar het buitenland reisden. De cijfers voor 2021 zullen wellicht niet veel beter zijn. Maar de vooruitzichten voor 2022 zijn minder somber.
...

Het begin van de pandemie werd gekenmerkt door lege rekken in de supermarkten, omdat de wereldwijde distributieketens kreunden onder de druk van de paniekaankopen en de onrust die covid-19 veroorzaakte. Het systeem heeft zich daar snel aan aangepast. Maar een tekort dat nog niet opnieuw is aangevuld, zijn de internationale reizigers. Vliegtuigen zijn in het beste geval nog altijd vaak halfvol en over de hele wereld blijven de luchthavens dunbevolkt. Volgens de World Tourism Organization van de Verenigde Naties zijn de internationale vluchten in 2020 met bijna 75 procent verminderd, omdat één miljard minder mensen naar het buitenland reisden. De cijfers voor 2021 zullen wellicht niet veel beter zijn. Maar de vooruitzichten voor 2022 zijn minder somber. Meer mensen zullen het plezier herontdekken van spontaan een vlucht boeken voor een citytrip, voor de bruiloft van een familielid dat al lang gepland was, of voor de vakantie van hun dromen. En hoewel managers nog altijd veel tijd zullen doorbrengen in een harde bureaustoel voor een videovergadering, zullen er ook weer meer zich laten wegzakken in de stoelen van businessclass. In de jaren voor de pandemie steeg het aantal internationale reizigers razendsnel. Tussen 1990 en 2019 was het aantal reizen naar het buitenland verdrievoudigd. Goedkope luchtvaartmaatschappijen, toenemende welvaart en meer vrije tijd waren de stevige pijlers van die groei. Ze zullen zich na verloop van tijd weer laten gelden. In het begin van de pandemie dachten de meeste experts dat het internationale verkeer ten vroegste begin 2023, en wellicht eerder in 2024, weer het niveau van 2019 zou halen. Dat lijkt nog altijd een aannemelijke gok. Er gelden nog strenge beperkingen op internationale uitstapjes en die worden maar mondjesmaat opgeheven. Er zijn zelfs nog altijd maar drie landen - Colombia, Costa Rica en Mexico - die geen enkele beperking meer opleggen, terwijl 88 landen nog volledig afgesloten zijn en veel andere landen draconische maatregelen toepassen. Maar naarmate het aantal gevaccineerden stijgt en de besmettingen dalen, zullen de regels versoepelen en de grenzen weer opengaan. Het herstel zal niet overal op dezelfde manier verlopen. Het binnenlandse verkeer in de grote landen is er al weer bovenop - Amerika haalt bijna de cijfers van voor covid en China heeft die al verbeterd. IATA, een samenwerkingsorgaan voor luchtvaartmaatschappijen, denkt dat Europa in 2022 bijna 80 procent van het niveau van voor de pandemie kan halen. Maar het herstel in Azië vordert traag en zou achterop kunnen blijven tegenover de rest van de wereld. Langeafstandsvluchten zullen beperkt blijven tot de vaccinaties algemener verspreid zijn en de overvloed aan regels en voorschriften overzichtelijker wordt. Zodra landen hun beperkingen op het buitenlands verkeer opheffen, worden er weer meer vakantiereizen geboekt. Tenzij er een nieuwe, gevaarlijkere variant van covid-19 opduikt, zal de opgehoopte vraag ervoor zorgen dat de vliegtuigen weer gevuld raken voor korteafstandsvluchten. Bedrijven zijn wel van plan minder uit te geven aan reizen. Uit enquêtes blijkt dat in de budgetten daarvoor gemiddeld met 20 tot 40 procent gesnoeid wordt. De meest pessimistische voorspellers denken dat de helft van alle zakenreizen voorgoed geschrapt kan worden. Veel vergaderingen en congressen zullen virtueel blijven plaatsvinden, of op zijn minst in een mengvorm, waarbij er veel minder mensen persoonlijk aanwezig zijn. Zelfs als er een meer besmettelijke vorm van het virus opduikt, die ertoe kan leiden dat alles weer teruggeschroefd wordt, zal één soort wereldreizigers boven die sombere, dreigende wolken uitstijgen: de rijken. De kans is groot dat de vraag naar plaatsjes in privévliegtuigen blijft toenemen, waarmee de rijken veel hindernissen omzeilen waarmee het grote publiek wel geconfronteerd wordt. In de eerste acht maanden van 2021 werden 2,9 miljoen vluchten met bedrijfsvliegtuigen genoteerd, dat is 70 procent meer dan in 2020 en iets meer dan in 2019, terwijl commerciële vluchten blijven hangen op 40 procent onder het niveau van voor de pandemie, volgens WingX, een privébedrijf voor luchtvaartadvies. Als dat nog niet exclusief genoeg is, werd in 2021 ook een nieuwe covid-vrije bestemming gelanceerd die de komende jaren volgens de verwachtingen veel meer bezoekers zal mogen verwelkomen. Als u ergens nog een paar honderdduizend dollar hebt rondslingeren, kunt u een ticket boeken voor een ruimtevlucht.