Neen, we bedoelen niet dat gelukkige eigenaars van deze nieuwe Renault Clio Grandtour straks moeten gaan racen. Wel dat Renault als constructeur klaar is voor de strijd, met deze nieuwkomer. Of liever: nog beter gewapend om zijn deel van de koek te behouden, misschien zelfs vergroten.
...

Neen, we bedoelen niet dat gelukkige eigenaars van deze nieuwe Renault Clio Grandtour straks moeten gaan racen. Wel dat Renault als constructeur klaar is voor de strijd, met deze nieuwkomer. Of liever: nog beter gewapend om zijn deel van de koek te behouden, misschien zelfs vergroten. In het zogenaamde B-segment (de automarkt wordt ingedeeld in segmenten, en 'B' is ruwweg het tweede kleinste, zeg maar) worden behoorlijk wat auto's gesleten. Meer dan één auto op vier (28 procent) op Europese wegen laat zich in deze categorie indelen. Het vergrootglas op dat B-segment (Peugeot 207, Fiat Punto, Skoda Fabia, Opel Corsa ...) leert dat berlines goed zijn voor 77 procent van de totaliteit. Dat is heel wat. De zogeheten breaks scoorden in 2006 amper 3 procent van het B-segment, goed voor 140.000 auto's. En toch wil Renault het toneel op met een break, vraagt u zich af? Normaal. Het succes van de Peugeot 207 SW (toeval dat de achtersteven van deze Grandtour een snuifje Peugeotgehalte heeft?) drukt op de oogleden, bij Renault. Bovendien is de concurrentie niet zo groot: naast de 207 SW is er de Combiversie van de Skoda Octavia. En dat is het zowat. "Iedere Grandtour (bij Renault noemen ze hun breakversies zo, staat beter en schraagt het lifestylegehalte van de break) die we straks verkopen, vergroot ons marktaandeel in het B-segment", hoorden we de bonzen van Renault argumenteren tijdens de voorstelling. Er spelen nog andere elementen mee. Zoals alle auto's groeide ook de Clio 3 toen deze versie in 2005 op de markt kwam. Waarmee het model groot genoeg werd om er eindelijk eens een breakversie van te maken. Zijn heel intelligent opgebouwde kofferruimte van 439 liter (1277 liter met neergeklapte banken) met een perfect vlakke laadvloer maakt van deze break inderdaad een uitstekende, betaalbare gezinswagen. Hij oogt ook nog eens hip en sportief, zoals dat nu hoort (breaks zijn al lang niet meer die vierkanten dozen op wielen waarmee de plaatselijke loodgieter door het dorp schuifelt), en zal wel wat jonge gezinnetjes kunnen bekoren. Terwijl hij met zijn laadruimte ook interessant wordt als bedrijfswagen(tje). Een sportieve auto is hij niet. Zodra je iets sneller door de bocht gaat dan het verkeersreglement voorschrijft, begin je te merken dat deze wielen daar niet voor gemaakt zijn. Hoeft ook niet. Voor dagelijks gebruik heeft hij alles wat hoort, en biedt een aangename omgeving om toeven. Vooral met die heerlijk soepele en zuinige 1.5 dCi-dieselmotor in de versie met 105 pk, een van de knapste motoren die Renault de voorbije jaren bouwde. + Uitstekende dieselmotor Binnenruimte - Geen sportief onderstel Jo Bossuyt