Tweeënhalf jaar geleden was Transocean, de eigenaar van het boorplatform Deepwater Horizon in de Golf van Mexico, betrokken bij de grootste offshore-olieramp uit de geschiedenis. De wereldmarktleider in de verhuur van boorplatformen heeft onlangs besloten die donkere pagina om te slaan en schuldig te pleiten voor één overtreding van de Clean Water Act, de Amerikaanse wetgeving die watervervuiling beteugelt. Het bedrijf is bereid schadeclaims voor 1 miljard dollar met intresten te betalen, plus een boete van 400 miljoen dollar...

Tweeënhalf jaar geleden was Transocean, de eigenaar van het boorplatform Deepwater Horizon in de Golf van Mexico, betrokken bij de grootste offshore-olieramp uit de geschiedenis. De wereldmarktleider in de verhuur van boorplatformen heeft onlangs besloten die donkere pagina om te slaan en schuldig te pleiten voor één overtreding van de Clean Water Act, de Amerikaanse wetgeving die watervervuiling beteugelt. Het bedrijf is bereid schadeclaims voor 1 miljard dollar met intresten te betalen, plus een boete van 400 miljoen dollar. De markt reageerde positief, met een koerswinst van ruim 10 procent in enkele dagen tijd. Transocean kan voortaan weer focussen op de verhuur van olieboorinstallaties, die in stijgende lijn zit. Dat was nodig, want in het tweede kwartaal van 2011 bedroeg de gemiddelde bezettingsgraad van de vloot nog 55 procent, een dieptepunt. 2011 leverde nauwelijks bedrijfswinst op (1,28 dollar per aandeel, tegenover 13,94 dollar in 2008). Het derde kwartaal van 2012 was het derde op rij dat de omzet steeg tegenover het vorige kwartaal (van 2,24 over 2,35 naar 2,44 miljard dollar) en tegenover dezelfde drie maanden het jaar daarvoor (1,83 miljard dollar). De gemiddelde bezettingsgraad herstelde zich tot 73 procent. Ook de prijzen zitten in de lift, al kwam er een lichte knik in het gemiddelde dagtarief. Midden vorig jaar heeft Transocean een huurcontract van twee jaar afgesloten met een oliemajor tegen een dagtarief van 650.000 dollar. Dat kan oplopen tot 695.000 dollar -- dicht bij het recorddagtarief van 703.000 dollar -- als het contract wordt verlengd. Maar doordat Transocean in het derde kwartaal van 2012 opnieuw voor 878 miljoen dollar moest afschrijven door het verwachte verlies na het incident met de Deepwater Horizon, leed het oliedienstenbedrijf in die periode netto 381 miljoen dollar of 1,06 dollar per aandeel verlies. Exclusief die lasten maakte het 1,37 dollar winst per aandeel. Dat is niet alleen heel wat beter dan in het voorgaande kwartaal (0,84 dollar per aandeel), maar ook flink boven de analistenconsensus. Over de eerste drie kwartalen van vorig jaar komen we uit op een gezuiverde winst per aandeel van 2,76 dollar, tegenover 1,22 dollar per aandeel in januari-september 2011. De jaarcijfers worden bekendgemaakt op 24 februari. De voorbije jaren waren verloren jaren voor Transocean. Het aandeel is dan ook een achterblijver in de sector. Maar de hoop op beterschap neemt toe, met een gemiddelde winstverwachting van afgerond 3,5 dollar per aandeel voor 2012, 5 dollar voor 2013 en 6 dollar voor 2014. Zo bekeken, is het aandeel niet duur. Het aandeel is dan ook 'koopwaardig'. DANNY REWEGHS