Tegenspoed in het leven van medeoprichter en CEO Jurgen Jacobs gaf de aanzet voor de oprichting van Qaelum. "Mijn zoontje werd twee maanden te vroeg geboren. Hij moest heel wat radiologische onderzoeken ondergaan. Ik stelde toen vast dat de protocollen niet aangepast waren aan pasgeborenen, waardoor ze het risico liepen blootgesteld te worden aan een veel te hoge stralingsdosis."
...

Tegenspoed in het leven van medeoprichter en CEO Jurgen Jacobs gaf de aanzet voor de oprichting van Qaelum. "Mijn zoontje werd twee maanden te vroeg geboren. Hij moest heel wat radiologische onderzoeken ondergaan. Ik stelde toen vast dat de protocollen niet aangepast waren aan pasgeborenen, waardoor ze het risico liepen blootgesteld te worden aan een veel te hoge stralingsdosis." Het UZ Leuven deed al langer onderzoek naar stralingsdosissen bij patiënten. Het resulteerde in 2012 in de oprichting van de spin-off Qaelum. Het bedrijfje ontwikkelde een geïntegreerde software-oplossing, DOSE, voor de controle, de analyse en de verbetering van het protocol in de medische beeldvorming. "Wereldwijd waren we een van de pioniers in die markt. Na ons kwamen er nog bedrijfjes, maar die werden één voor één opgekocht door grote namen als General Electric, Bayer en Philips", vertelt Jurgen Jacobs. "Onze concurrenten focussen op het verzamelen van data en rapportering. Wij gaan een stap verder. Wij analyseren die data en geven feedback aan onze klanten zodat ze de stralingsdosis kunnen aanpassen aan de gewenste beeldkwaliteit." De klanten van Qaelum zijn in de eerste plaats ziekenhuizen. In sommige landen, zoals Spanje, is de gezondheidszorg helemaal anders georganiseerd en daar zijn de lokale overheden de potentiële klanten. "We zijn actief in 27 landen", zegt Jurgen Jacobs. "Sommige markten pakken we met eigen mensen aan, in andere regio's werken we samen met partners zoals Agfa Healthcare en Fujifilm." Dit jaar wil Qaelum een nieuwe stap zetten. Jurgen Jacobs: "Onze software is al aangepast aan de Amerikaanse markt en we hebben er al een kantoor, maar dat werd vanuit Europa bestuurd. Momenteel werven we volop een lokaal verkoopteam aan. Tegen eind dit jaar willen we helemaal operationeel zijn in de Verenigde Staten. We hebben al een eerste contract met de Ohio State University getekend. Ook in Japan koesteren we grootse plannen, maar daar hebben we gekozen voor een samenwerking met een plaatselijke agent." Twee jaar geleden rondde Qaelum een interne kapitaalverhoging van 2 miljoen euro af bij nieuwe en bestaande aandeelhouders (onder meer het Gemma Frisius Fonds en de businessangel Marc Beuls). Het verse geld investeerde het bedrijf in de organisatiestructuur en de geografische expansie. De groei wil Qaelum in de eerste plaats financieren met eigen middelen. "Al is een kapitaalinjectie niet uitgesloten als we daarmee de groei kunnen versnellen", zegt Jurgen Jacobs. De voorbije jaren lieten al meerdere partijen hun interesse blijken voor het Leuvense bedrijf. "Wij hebben altijd de boot afgehouden en dat is nog altijd de visie van de raad van bestuur. We hebben zwaar geïnvesteerd in onze organisatie, nu willen we ook de vruchten plukken", benadrukt Jurgen Jacobs.