De kans dat MSC Home Terminal binnen enkele jaren niet meer in de provinciale top van Antwerpen, maar in die van Oost-Vlaanderen staat, is groot. Het bedrijf verhuist van zijn huidige locatie aan het Delwaidedok op de Rechteroever naar het Deurganckdok op de Linkeroever.
...

De kans dat MSC Home Terminal binnen enkele jaren niet meer in de provinciale top van Antwerpen, maar in die van Oost-Vlaanderen staat, is groot. Het bedrijf verhuist van zijn huidige locatie aan het Delwaidedok op de Rechteroever naar het Deurganckdok op de Linkeroever. MSC Home Terminal is een joint venture tussen de Singaporese goederenbehandelaar PSA en de Zwitsers-Italiaanse rederij Mediterranean Shipping Company (MSC). Dat is de tweede grootste containerrederij ter wereld, en veruit de grootste klant van de Antwerpse haven. De rederij behandelde vorig jaar 190 miljoen ton goederen, waarvan 102 miljoen ton per container binnenliep, goed voor 8 miljoen TEU (twintigvoetscontainers). Liefst 4,25 miljoen daarvan komt voor rekening van de stilaan uit zijn voegen barstende terminal. 140 werknemers, aangevuld met 1000 dokwerkers, bemannen op de bijna drie kilometer lange kaaimuren de belangrijkste Europese hub van MSC. Ondanks een uitbreiding in 2008 oordeelt de rederij dat het groeipotentieel op de huidige site te beperkt is. In het jaarverslag schrijft het bedrijf dat sinds het boekjaar 2010 de capaciteit van de 157 hectare grote terminal zogoed als volledig wordt benut. Dat blijkt ook uit de gestage, maar vrij beperkte groei van de omzetcijfers, die in 2012 uitkwamen op net geen 236 miljoen. Bovendien wil MSC ook nog grotere schepen gaan inzetten, van 16.000 en 18.000 TEU. Die zijn sowieso al te groot voor de Berendrechtsluis, de toegangspoort tot het havengebied op de rechteroever. Daarbovenop komt dat de drie grootste rederijen ter wereld, het Deense Maersk, MSC en het Franse CMA-CGM, vorig jaar beslisten hun krachten te bundelen op de vaarroutes tussen het Verre Oosten en Europa. Die nieuwe P3-alliantie vermindert het totale aantal afvaarten, maar doet met haar schepen wel vaker Antwerpen aan. De verhuizing betekent goed nieuws voor het Deurganckdok, dat zeker in de beginjaren kritiek kreeg door de tegenvallende trafiekcijfers. Dat leidde zelfs tot rechtszaken. Fernand Huts, de topman van Katoen Natie, vond dat het Antwerps Havenbedrijf de contractueel afgesproken boetes moest innen, omdat PSA en concurrent DP World de verwachte volumes niet haalden. Ook kan het Antwerps Havenbedrijf de investering in een nieuw sluizencomplex op de rechteroever nu schrappen. De verhuizing levert ook nieuwe uitdagingen op. Het Antwerps Havenbedrijf moet op zoek naar een nieuwe invulling voor het Delwaidedok. Bovenal wordt het bang uitkijken naar het effect op de mobiliteit rond Antwerpen. Hoewel het Antwerpse Havenbestuur geen grote impact verwacht, liet het wel al studies maken over de optimalisering van de vrachtwagenstromen aan het Deurganckdok. Andere verkeersdeskundigen vrezen dat het extra volume zal leiden tot een chaos op de nu al verzadigde ring, en dat het mobiliteitseffect voelbaar zal zijn tot in Gent. LUC HUYSMANS