Het was lang geleden dat er nog eens zo veel volk was op de opening van een expo in het Museum van Elsene. Honderden mensen schoven daar vorige week aan voor de vernissage van een tentoonstelling van Pierre & Gilles. Het Parijse duo maakt al veertig jaar beschi...

Het was lang geleden dat er nog eens zo veel volk was op de opening van een expo in het Museum van Elsene. Honderden mensen schoven daar vorige week aan voor de vernissage van een tentoonstelling van Pierre & Gilles. Het Parijse duo maakt al veertig jaar beschilderde foto's, omrand met rijkelijk versierde kaders. Ze laten hun kinderlijke of homo-erotische fantasieën los op popsterren, modellen, religieuze taferelen of zichzelf. Het resultaat zijn gelaagde beelden, die artificieel en decoratief overkomen. Dat is ook de bedoeling: de geportretteerde figuren lijken eeuwig jong met hun Barbie-achtige trekken. Slechte smaak? Voor sommigen wel, maar wie door dat laagje seksueel geladen kitsch prikt, vindt referenties aan de kunstgeschiedenis, de celebritycultus, de reclame, de uitgaanscultuur van de jaren zeventig en tachtig, en aan de kleuren van Marokko en India. Het Museum van Elsene is het eerste museum dat een extern gecureerde selectie van het werk van Pierre & Gilles toont. Er is een hoofdrol voor de portretten die ze maakten van onder meer Stromae, Nina Hagen en Amélie Nothomb. Tegelijk is in het Museum Van Elsene een expo te zien van Delphine Boël en van Jean Boghossian, de Armeense juwelier die kunstenaar werd. Pierre & Gilles. Clair-Obscur, tot 14 mei in het Museum van Elsene TDM