Yum! Brands, een afsplitsing van PepsiCo, omvat drie grote fastfoodketens. Kentucky Fried Chicken, beter bekend onder de afkorting KFC, isde populairste restaurantketen ter wereld; ze heeft 18.000 kiprestaurants in 120 landen, waarvan één op de vier in China. Daarnaast zijn er het bij ons bekende Pizza Hut (12.700 restaurants in 98 landen) en het vooral in de Verenigde Staten populaire Taco Bell (5200 restaurants, gespecialiseerd in taco's, nacho's en burrito's).
...

Yum! Brands, een afsplitsing van PepsiCo, omvat drie grote fastfoodketens. Kentucky Fried Chicken, beter bekend onder de afkorting KFC, isde populairste restaurantketen ter wereld; ze heeft 18.000 kiprestaurants in 120 landen, waarvan één op de vier in China. Daarnaast zijn er het bij ons bekende Pizza Hut (12.700 restaurants in 98 landen) en het vooral in de Verenigde Staten populaire Taco Bell (5200 restaurants, gespecialiseerd in taco's, nacho's en burrito's). Het groeiverhaal van KFC in China is spectaculair. Volgens een enquête van BBC News eerder dit jaar is KFC de bekendste buitenlandse merknaam in China, nog voor Apple, Coca-Cola, McDonald's en Pampers. Maar hoge bomen vangen veel wind. KFC kreeg dit jaar te maken met twee grote incidenten. Zo brak in Azië opnieuw de vogelgriep uit, die heel wat consumenten afschrikte om nog kipgerechten te eten. En een reportage op de Chinese zender CCTV Newsbeweerde dat de kip die bij KFC wordt geserveerd, te veel antibiotica bevat. Door beide voorvallen ging de omzet in China fors achteruit. Op het dieptepunt in april was de verkoop zelfs gezakt met 35 procent op jaarbasis. KFC lanceerde de operatie-Thunder om het vertrouwen te herstellen en de cijfers weer op te krikken. Na negen maanden is de verkoop in de Chinese KFC-restaurants die meer dan een jaar open zijn, teruggelopen met 14 procent. Door de extra uitgaven voor reclame ligt het recurrente bedrijfsresultaat (ebit) zelfs 31 procent lager. Dit jaar zal de winst van Yum! Brands zelfs op groepsniveau niet groeien; na negen maanden is de recurrente winst gedaald met 13 procent, van 2,42 naar 2,11 dollar per aandeel. Dat verklaart waarom het aandeel ongeveer op het niveau van een jaar geleden noteert, en dus 20 procent is achtergebleven op de S&P500-index. Maar de ambitie van de groep blijft volgend jaar opnieuw te groeien in China, gedragen door het herstel van de verkoop bij KFC en de verdere aangroei van het aantal KFC- en Pizza Hut-restaurants. China is de belangrijkste groeimotor, maar Yum! Brands heeft ook in andere opkomende landen een stevige voet aan de grond. Eind vorig jaar beschikte de keten over 13.225 verkooppunten in de opkomende landen. Dat is niet alleen een verdrievoudiging tegenover een decennium geleden, maar ook bijna dubbel zoveel als McDonald's (6880 verkooppunten). Yum! haalt 60 procent van zijn bedrijfsresultaat (ebit) uit de groeilanden; daarmee doet het veel beter dan McDonald's (30 %). Vorig jaar werd beslist om, na Yum! Brands China, ook Yum! Brands India als aparte divisie op te richten. Dat betekent dat de groep focust op dat land als een nieuwe, cruciale groeimarkt. In 2013 zit er een knik in de groeicurve van Yum! Brands, maar volgend jaar moet het weer aanknopen met een groei van de omzet en de winst. Tegen 17,5 keer de verwachte winst voor 2014 en 10 keer de verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) voor 2014 is het aandeel van Yum! Brands op lange termijn opnieuw redelijk gewaardeerd. Daarom vinden we het koopwaardig. DANNY REWEGHS