In het Engels heten ze kites: vliegers van spinaker-zeildoek op een carbon-frame, bestuurd met een gevierd touw. Didak International puurt een jaaromzet van 20 miljoen frank uit de ontwikkeling en verdeling ervan. Meer nog dan het bedrijfsgebouw, een fraai omgebouwde boerderij langs de Gistelsesteenweg, zijn de Vlaamse stranden de toonzaal van de nv van Luc Everaerdt. Dáár tikte de Oostendse dienst toerisme de man dertien jaar geleden ook op de...

In het Engels heten ze kites: vliegers van spinaker-zeildoek op een carbon-frame, bestuurd met een gevierd touw. Didak International puurt een jaaromzet van 20 miljoen frank uit de ontwikkeling en verdeling ervan. Meer nog dan het bedrijfsgebouw, een fraai omgebouwde boerderij langs de Gistelsesteenweg, zijn de Vlaamse stranden de toonzaal van de nv van Luc Everaerdt. Dáár tikte de Oostendse dienst toerisme de man dertien jaar geleden ook op de schouder : "Of hij er iets voor voelde om een festival op poten te zetten?" Volgend weekend maakt het Lotto Kite Festival zijn eerste dozijn vol. Maar ook op zakelijk gebied loopt het uitstekend. De vliegers van Didak International zijn gebaseerd op prototypes die één van de zes werknemers in Oostende bouwt, maar waarvan de massale productie in prijsvriendelijker regio's als Polen of het Verre Oosten gebeurt. De vliegers zijn gegeerd in België en Frankrijk, maar ook in de rest van Europa. Everaerdt vond zelfs al een opening naar de Arabische en Amerikaanse markt. Didak International werd in 1975 oorspronkelijk opgericht om educatief houten speelgoed te verdelen. Dertien jaar geleden schakelde Everaerdt over naar het vliegeren. "We zochten een product dat we in de zomer kwijt konden in de winkels aan de kust. Met de vliegers vonden we een gat in de markt." Europa had in 1982 geen producent. In het Verre Oosten rolden goedkope vliegers van de band, maar Didak riep - net als beginnende Zwitserse, Nederlandse en Duitse collega's - de hulp in van een Californische fabrikant en bespeelde onder meer via het Rijselse filiaal uitvoerig de Franse markt. Vandaag ligt daar nog altijd een van de grootste afzetmarkten.60% van de omzet van Didak International wordt gerealiseerd in de verkoop aan detailhandels, die de vliegers tegen gemiddeld 1000 frank naar de consument brengen. Orders van bedrijven, die met reclame bedrukte vliegers bestellen, nemen een kwart van de omzet voor hun rekening. Vliegerverhuur, initiaties en andere dienstverlening brengen de overige 15% in het laatje. Everaerdt : "We zorgden al voor de ontspanning tijdens de pauzes van vergaderdagen bij Microsoft, Federal Express, Solvay, Alcatel, de Vlaamse Milieumaatschappij en Volkswagen. Bank van Roeselare en Kredietbank schakelden onze vliegers in bij reclamespots. Toch blijft de dienstverlening een surplus, bovenop onze verkoopactiviteiten. Maar als het aandeel ervan in onze omzet blijft groeien, zullen we voor de dienstverlening een aparte structuur op het getouw zetten."