De markt voor gemotoriseerde tweewielers doet het goed in ons land. Er was in 2007 volgens gegevens van Febiac een groei van 12 % tegenover 2006: ruim 24.700 nieuw ingeschreven motoren en scooters.
...

De markt voor gemotoriseerde tweewielers doet het goed in ons land. Er was in 2007 volgens gegevens van Febiac een groei van 12 % tegenover 2006: ruim 24.700 nieuw ingeschreven motoren en scooters. Belgische kopers vielen vorig jaar vooral voor scooters, basismotoren, toermotoren en zware motorfietsen. Dat toont aan dat de gemotoriseerde tweewieler niet langer uitsluitend een vrijetijdsvoertuig is, maar ook een woon-werkverkeersobject. Bij uitstek scooters zijn woon-werkvoertuigen. Scooterfabrikant Piaggio neemt in de top tien van meest verkochte modellen zomaar eventjes drie plaatsen in: de eerste, vijfde en tiende (zie kader). Ook Yamaha, Suzuki en Kawasaki hebben elk een opstapmotor bij de eerste tien: respectievelijke de Fazer 600, de GSF650 en de ER6. Redelijk goedkope motoren (nog geen 7000 euro aankoopprijs), niet te snel, basic met soms een minuscuul windschermpje. Ideale motoren dus om tussen de files door te laveren. Voorts vind je in de top tien nog de BMW R1200RT, de BMW R1200GS, de Honda Deauville 700 en de Yamaha FJR1300. Op de Honda na allemaal zware toermachines. En alle vier hebben veel bagagemogelijkheden. Het zijn modellen om verre reizen mee te doen. Maar je ziet ze ook veelvuldig in het woon-werkverkeer. Hoe zien de andere segmenten op de Belgische markt eruit? De supersportmotoren (machines met veel pk's die op een racecircuit geen slecht figuur slaan) staan onder druk: -11 %. Datzelfde geldt voor de sporttouringmachines (-14 %) en de toermotoren (-10 %). Naast de scooters zit de groei vooral in het naked-segment (+9 %), de customs (+7,5 %) en de on the road/off the road-motoren (+4,5 %). Maar wie het aanbod van de grote merken ziet, merkt dat ze niet meteen de Belgische trends volgen. Ze schuiven de supersportmotoren nog altijd naar voren. Logisch: dergelijke machines blijven blikvangers, geven de merken een sportief imago. Honda heeft de Fireblade vernieuwd. Yamaha gaat al tien jaar prat op de 1000 cc R1. Suzuki biedt de GSX-R1000 aan en Kawasaki heeft de Ninja ZX-10R. Veel pk's, weinig kilo's en veel snelheid. Ze trekken de aandacht, maar verkopen minder. In het supersportsegment spant Ducati dit modeljaar de kroon. De Italiaanse fabriek heeft de 999 Ducati-twin vervangen door de 1098 met meer cc's en meer pk's, een machine die niet alleen voor de straat is bedoeld, maar ook successen op het racecircuit moet behalen. De Italianen brachten ook al de Desmosedici RR op de markt, een replica van de grand-prixmotor 2006, bedoeld voor straatgebruik. Van de 900 cc viercilinder in V-vorm zijn er slechts 1500 geproduceerd en eind december 2007 maakte Ducati bekend dat de hele productie (die loopt tot december 2008) al is uitverkocht. Prijs van dit speeltje: meer dan 60.000 euro. KTM lanceert zich eveneens in het supersportieve segment. De Oostenrijkse fabrikant die vooral bekend is voor zijn terreinmotoren, presenteert de RC8 1190, een twin van net geen 1200 cc. De bedoeling is dat die motor ook in de races aan de start komt. In lijn met de trend naar veel pk's en sportiviteit is er de Suzuki B-King. De motor is gebaseerd op de supersnelle Ha-yabusha (een viercilinder 1300 cc met 174 pk aan boord) waarvan overigens ook een nieuwe versie beschikbaar is. De B-King is een naked bike, heel stoer en macho. De motor werd in 2001 als concept-bike getoond en op basis van de reacties productieklaar gemaakt. Een andere trend is de komst van motorfietsen met automatische versnellingsbak. Aprilia en Honda pakken daar dit jaar mee uit. De automatische Aprilia Mana bijvoorbeeld is een 850 cc'er, een naked bike met sportief uiterlijk. En Honda lanceert de DN-01, een futuristisch ogend model aangedreven door een 680 cc V-twin en een automatische zesbak. Vraag is natuurlijk of die nieuwigheid zal aanslaan. De meeste motorrijders houden van sportief rijden, en dus van schakelen. Aprilia is zich daar met zijn Mana ongetwijfeld van bewust, want met één druk op de knop kan je de zevenversnellingsbak ook manueel bedienen. Bovendien kan je kiezen uit drie mappings: sport, toer en regen ... Ten slotte merk je ook een trend naar neo-retro. Dat is niet verwonderlijk: de motorrijders van nu zijn babyboomers en hebben hun motorbasis gekregen in de jaren zeventig van de vorige eeuw. Ducati heeft al sinds twee jaar de 'Sport Classic'-motoren in zijn gamma zitten (machines met een knipoog naar die jaren zeventig) en Triumph brengt al jaren een moderne uitvoering van de Bonneville, een klassieker uit de jaren zestig. Nu volgen ook de andere merken. Honda toonde onlangs conceptmodellen van een luchtgekoelde (!) CB1100, die in 2008 wellicht productierijp is. Moto Guzzi komt met een V7 Classic op de proppen, een motor met als basis de Breva 750 die teruggrijpt naar de V7 uit de jaren zeventig. Ook Harley-Davidson gooide twee jaar geleden een visje uit met de XR1200, een motor waarvoor de dirttrackracers van dat merk van veertig jaar geleden model stonden. De reactie van het publiek was dermate positief dat die neo-retro-HD dit voorjaar in de showroom staat. En volgende week ook op het salon... (T) Door Ad van Poppel