Kijk eens onder de paraplu

Vanavond vindt in Antwerpen weer de plechtige opening van de Boekenbeurs plaats. Vanaf morgen is ook het grote publiek welkom. Vorig jaar lokte dit uitzonderlijke boekenfestival ruim 150.000 bezoekers. De helft van de standhouders kon na afloop melden dat zijn omzet met 5 à 10 procent gestegen was.

De Boekenbeurs vormt elk jaar het ideale moment om stil te staan bij de evoluties in het vak. Zo zal weer volop worden gemijmerd over de ‘terugval’ van het papieren boek en over de opkomst van het e-book. Al vallen die cijfers in Vlaanderen — in vergelijking met het buitenland — al bij al nog mee.

De kookboeken zullen weer gewild zijn, of televisiekoks nu kijkcijferaandeel verliezen of niet. De Vlaming is en blijft een bourgondiër. Dat tot groot genoegen van de uitgevers. Dankzij de aanhoudende kookboekengekte beschikken zij over de nodige fondsen om te blijven investeren in jong en onbekend talent, vaak in andere publicatiedomeinen dan het culinaire.

Hét boek bestaat natuurlijk niet. Er zijn van oudsher de twee grote categorieën: fictie en non-fictie. Maar dat zijn paraplubegrippen. Daaronder gaat een scala van subcategorieën schuil. Romans, proza, thrillers, geschiedenis, jeugdliteratuur, noem maar op. Vergeten wij ook niet de stripverhalen – altijd een plezierig schouwspel om op de gespecialiseerde stands vele tientallen kinderen aan te treffen: stil in een hoekje met een boekje.

Non-fictie — een afschuwelijke term — blijft het leeuwendeel van alle publicaties voor haar rekening nemen. Het is een goede zaak dat kranten en tijdschriften wekelijks een top tien van de best verkochte boeken in Vlaanderen publiceren. Maar zoals bij alle hitparades knelt hier ook meer dan één schoentje. De media beperken zich vaak tot twee kolommen: fictie en non-fictie. Iedereen — schrijvers, uitgevers, boekhandelaars en lezers — zou veel meer gebaat zijn met meerdere overzichten van best verkochte boeken.

Waarom niet een top tien van Vlaamse fictie, vertaalde fictie, stripverhalen, praktijkboeken, jeugdliteratuur en managementboeken? Ook dit jaar verschijnen weer tal van interessante boeken voor bedrijfsleiders, managers en bij uitbreiding iedereen die in het ondernemingsleven actief is. Een greep uit het recente aanbod.

Verder gedacht van Herman Daems, die — wat is toeval? — ook voorzitter is van de raad van bestuur van Lannoo. Dit vervolg op Anders gedacht bevat opnieuw een collage van inspirerende hoofdstukjes, waarin Daems eigenzinnig zijn visie geeft op bedrijf én samenleving.

In Fabriek journalistiek ontleedt Leo Neels haarscherp het reilen en zeilen in de hedendaagse media. In dit kritische werk gaat hij in op de haat-liefdeverhouding die wij allen hebben met tv, radio, pers en sociale media. Neels houdt een pleidooi voor goede journalistiek.

Herman Toch wil onder de uitdagende titel Happy Profit de negatieve spanning die rond winst en groei hangt, wegnemen door na te denken over de grote uitdagingen waar het bedrijfsleven op lange termijn voor staat.

Dat niet alleen mannen zich in dit onderdeel van de literatuur specialiseren, bewijst Saskia Van Uffelen. De ondertitel van Iedereen baas zegt veel: Over samenwerken met vier generaties. Zij komt op voor het ombuigen van de verschillen tussen de generaties X, Y, Z en de babyboomers.

Het is een fabeltje dat managementboeken niet verkopen. Met Dwarsligger — Achter de schermen van de NMBS bewijst Marc Descheemaecker dat je met een goed geschreven managementboek wel degelijk de algemene top tien haalt. Inmiddels is zijn boek al aan een derde druk en meer dan 9000 verkochte exemplaren toe. Cijfers waar vele romanciers alleen maar van kunnen dromen.

Auteurs van managementboeken kunnen het overigens ver schoppen. De schrijver van Het einde van de euro is intussen de nieuwe minister van Financiën. Johan Van Overtveldt is niet enkel de gewezen hoofdredacteur van dit weekblad, maar heeft ook een reeks straffe managementboeken op zijn naam staan.

Dus, uitgevers en redacties, waarom nog langer gewacht met het publiceren van (minstens) vijf boekentoptiens? Iedereen zal u toejuichen. Lang leve het boek in Vlaanderen.

De auteur is expert in reputatiemanagement, CEO van A&A en gastdocent aan diverse universiteiten.

PETER FRANS ANTHONISSEN

Iedereen zou veel meer gebaat zijn met meerdere overzichten van best verkochte boeken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content