Numeca is het nummer een in Europa en het nummer drie in de wereld in simulaties van vloeistofmechanica, die wordt gebruikt in de lucht- en ruimtevaart, de automobielsector en de scheepsbouw. Professor Charles Hirsch richtte Numeca twintig jaar geleden op als een spin-off van het departement Vloeistofmechanica van de VUB. "We willen industriëlen helpen bij de ontwikkeling van producten van betere kwaliteit, en dat bovendien sneller en tegen een lagere kostprijs"", legt Numeca-voorzitter Hirsch uit. "Met onze software kunnen de ontwerpcycli v...

Numeca is het nummer een in Europa en het nummer drie in de wereld in simulaties van vloeistofmechanica, die wordt gebruikt in de lucht- en ruimtevaart, de automobielsector en de scheepsbouw. Professor Charles Hirsch richtte Numeca twintig jaar geleden op als een spin-off van het departement Vloeistofmechanica van de VUB. "We willen industriëlen helpen bij de ontwikkeling van producten van betere kwaliteit, en dat bovendien sneller en tegen een lagere kostprijs"", legt Numeca-voorzitter Hirsch uit. "Met onze software kunnen de ontwerpcycli van de constructeurs behoorlijk worden ingekort, wat leidt tot aanzienlijke productiviteitswinst in vergelijking met de software van de concurrentie." Numeca wordt intussen geleid door Marc Tombroff, een gewezen student van Hirsch en ooit de eerste werknemer van de spin-off. De onderneming telt intussen 120 werknemers, van wie er 85 in Brussel werken. Iets meer dan de helft van het personeel in Brussel is bezig met onderzoek en ontwikkeling. Behalve het hoofkantoor in Brussel heeft het bedrijf nog filialen in de Verenigde Staten, Japan, India en China. In Duitsland en Rusland heeft het partners en voor de andere landen zijn er agenten. "We werken samen met heel wat universiteiten voor de ontwikkeling van de software van de toekomst", zegt Hirsch. "In onze sector worden wij gezien als de meest innovatieve onderneming." Die erkenning komt ook tot uiting in de cijfers: de voorbije vijf jaar steeg de winst telkens met zowat een vijfde per jaar. In 2012 draaide Numeca een omzet van 15 miljoen euro. Een jaar voordien nog 'amper' 12 miljoen euro. Dat wakkert ook de werkgelegenheid aan. Elk jaar komen er tien nieuwe mensen bij, uit de hele wereld. In Brussel werken niet minder dan twintig nationaliteiten, die allemaal meewerken aan de ontwikkeling van de onderneming. En dan gaat het vooral over internationale ontwikkeling, want het gros van de omzet gaat naar de export. Numeca investeert ruim een kwart van zijn inkomsten aan O&O en het neemt deel aan talrijke nationale en Europese onderzoeksprojecten. Zo werkt het geregeld samen met het Europees Ruimteagentschap. Weldra lanceert Numeca een nieuwe generatie software die het ontwikkeld heeft. De innovatieve software van Numeca kent tal van toepassingen. Zo maakte het zeilteam Emirates Team New Zealand, dat de jongste America's Cup in San Francisco won, gebruik van technologie van Numeca voor het ontwerp van zijn ultrasnelle catamarans. Zowel Boeing als Airbus steunt op de Brusselse technologie voor de ontwikkeling van de nieuwe generaties efficiëntere, stillere en energiezuiniger motoren. En ook voor de ontwikkeling van de turbopompen voor de motoren van de Ariane-raket kwam de steun van Numeca van pas. G.V.D.N.