De motorwereld is er een waar rijders van diverse pluimage hun gading vinden: van sportievelingen tot crossers, van rustige rijders tot wildebrassen. Een van de recentste trends in dat wereldje is het streetfighting. Een streetfighter is een supersportieve motorfiets (zoals Honda's CBR900RR en Suzuki's GSXR) die is ontdaan van de oorspronkelijke stroomlijnkuipen en vervolgens onder meer is voorzien van kleine maar felle koplampen en een breder en hoger stuur.
...

De motorwereld is er een waar rijders van diverse pluimage hun gading vinden: van sportievelingen tot crossers, van rustige rijders tot wildebrassen. Een van de recentste trends in dat wereldje is het streetfighting. Een streetfighter is een supersportieve motorfiets (zoals Honda's CBR900RR en Suzuki's GSXR) die is ontdaan van de oorspronkelijke stroomlijnkuipen en vervolgens onder meer is voorzien van kleine maar felle koplampen en een breder en hoger stuur. Streetfighters zijn vooral qua uiterlijk extreme motorfietsen, het resultaat ook van huisvlijt. De accessoire-industrie biedt een resem sturen, koplampen, mini-stuurstroomlijntjes en uitlaten aan. Verchromen en polijsten zijn kennelijk favoriete bezigheden van de eigenaars. De berijders doen zich ook extreem voor. Het streetfighter-gebeuren heeft iets van een Mad Max-film. De fabrikanten zien blijkbaar brood in streetfighting, ook met het oog op de verjonging. BMW en Kawasaki gaan vandaag het verst met respectievelijk de R1150 Rockster en de Z1000. De Rockster ziet er voor een BMW heel flitsend uit met zijn lichtgroene-zwarte kleurstelling, de zebrastrepen bij het zadel en de kleine koplampen (overgenomen van de R1150GS). Met deze motor wil het Duitse merk jongere motorrijders aantrekken. De basis voor de BMW is de R1150 boxer. Dat blok en het rijwielgedeelte dienen al voor de supersportversie, de terrein-, custom- en toeruitvoering. De Rockster ligt goed op de weg, voelt op bochtige trajecten zeker aan, maar toch mis je wat agressiviteit. De R1150 heeft veel koppel - wat ondanks de sportversnellingsbak leidt tot schakellui rijden - en is niet een motor die veel toeren maakt. Het is alsof uiterlijk en innerlijk niet helemaal met elkaar overeenstemmen. Opwindend van buiten, maar saai van binnen. Helemaal anders is het gesteld met de Z1000 van Kawasaki. De Z1000 is lichter dan de BMW, sneller, feller, krachtiger... Deze hoogtoerige motor is gebouwd op basis van het opgeboorde blok dat in de ZX-9R supersportmotor is gemonteerd. De look is zeer agressief, de kleur schreeuwend (fel oranje of fel groen), het uitlaatsysteem heel opvallend (een 4-in-2-in-4-exemplaar). Het lijkt wel of ze bij Kawasaki een Japanse striptekenaar op de Z1000 hebben losgelaten. De motor vraagt erom om flink in de toeren gejaagd te worden. Dit is een motor waarmee je met plezier bochtige weggetjes pakt en fel accelereert. Op de snelweg is het moeilijk om je aan de maximumsnelheid te houden. De Z1000 ziet er opwindend uit en is het ook. De felle Japanse Kawasaki is een goede 1000 euro goedkoper dan de degelijke BMW (10.100 tegen 11.150 euro). Overigens is de Z1000 hard op weg om voor Kawasaki de verkoopklapper van het jaar te worden. Ad van Poppel