Het Japanse Kawasaki is vooral bekend wegens zijn supersportieve motoren, vierpitters met veel cc's. Toch lanceerde het merk vorig jaar de ER-6: een tweecilinder met een cilinderinhoud van 649 cc die bedoeld is voor 'nieuwe' motorrijders.
...

Het Japanse Kawasaki is vooral bekend wegens zijn supersportieve motoren, vierpitters met veel cc's. Toch lanceerde het merk vorig jaar de ER-6: een tweecilinder met een cilinderinhoud van 649 cc die bedoeld is voor 'nieuwe' motorrijders. De ER-6 is een vriendelijke motor. De krachtbron levert 72 pk bij 8500 toeren per minuut. Dat zijn waarden waar je dertig jaar geleden misschien opzien mee baarde, maar die anno 2006 nauwelijks tot bewonderende blikken leiden. Ter vergelijking: de supersport viercilinder ZXR 600 cc van Kawasaki staat te boek voor 136 pk bij 14.000 toeren. Het verschil is dat de ZXR een gifkikker is, die vooral hoog in de toeren gereden moet worden. Voor de onervaren rijder is de ZXR ook een beetje te veel van het goede. Die krijgt snel de indruk dat de motor met hem rijdt, in plaats van andersom. Bij de ER-6 heb je vanaf de eerste meters het gevoel dat je meester bent over de motorfiets. Toch is de motor redelijk vinnig. Op de ER-6 zit je lekker, maar de voetsteunen zitten toch iets te hoog en te ver naar achteren. Je hebt de neiging om met de tenen naar beneden gericht te rijden. Niet ideaal in de bochten... Gelukkig is de wielbasis kort en het zwaartepunt laag. Dat draagt bij tot het gemakkelijke stuurkarakter in stads- en fileverkeer. De ER-6 is een goede woon-werkverkeermotorfiets, waarmee je in de weekends ook nog eens de buitenwegen kunt opzoeken voor ontspanning. De ER-6 is er in twee uitvoeringen: een naakte 'n' en een gekuipte 'f'. Wij reden met de n-versie, die als nadeel heeft dat je bij hogere snelheden meer winddruk hebt. De f-versie is echter 600 euro duurder. De vormgeving van de ER-6-n is op zijn minst opvallend te noemen: vooral de vreemde koplamppartij springt in het oog. Een punt van kritiek zijn de achteruitkijkspiegels: die tonen vooral je armen en nauwelijks het achteropkomende verkeer. De ER-6 moet voor Kawasaki dé opstapmotor worden. De prijs (6290 euro voor de 'n' en 6890 euro voor de 'f') is concurrentieel (een goede 200 euro lager dan Honda's opstaptopper CBF600). Maar het is niet zo dat Kawasaki tot voor kort geen motor voor 'beginners' had. Al enkele jaren is er de ER-5: een vinnige 500 cc-twin die voor 4490 euro in de catalogus staat. En in 2005 gaf Kawasaki een facelift aan de KLE, die over dezelfde 500 cc-twin beschikt als de ER-5. De KLE is een motorfiets met endurotrekjes: een breed crossstuur en lange veerwegen. Handig in de stad en tussen de files. De 500 cc moet je wel hoog in de toeren rijden. Het vermogen is bescheiden (45 pk). De KLE stond vroeger al bekend als een dorstige motorfiets, en daar is ondanks de facelift weinig verandering in gekomen. Bij 150 kilometer op de teller kun je de tank op z'n reserve zetten en een benzinepomp opzoeken. De KLE zit, wat prijs betreft, met 5390 euro tussen de ER-5 en ER-6 in. Ad van Poppel Ad van Poppel