De voorbije jaren reisde Katelijne Siebens de wereld af als hr-directeur van Diabetes Care bij het medische concern Becton Dickinson. Vorig jaar werd ze hr-directeur bij Alken-Maes. Sindsdien blijft haar actieradius hoofdzakelijk beperkt tot België. Maar Siebens beleeft duidelijk plezier aan haar werk. Dat blijkt ook uit de opvallende rekruteringscampagne Maesters at Work. "We zijn voortdurend op zoek naar talent, zoals verkopers, marketeers en financiële mensen", zegt Siebens. "We werken in een op resultaat gerichte omgeving en, we moeten...

De voorbije jaren reisde Katelijne Siebens de wereld af als hr-directeur van Diabetes Care bij het medische concern Becton Dickinson. Vorig jaar werd ze hr-directeur bij Alken-Maes. Sindsdien blijft haar actieradius hoofdzakelijk beperkt tot België. Maar Siebens beleeft duidelijk plezier aan haar werk. Dat blijkt ook uit de opvallende rekruteringscampagne Maesters at Work. "We zijn voortdurend op zoek naar talent, zoals verkopers, marketeers en financiële mensen", zegt Siebens. "We werken in een op resultaat gerichte omgeving en, we moeten scherp blijven." KATELIJNE SIEBENS. "Dat had gevolgen voor zeven medewerkers, van wie er drie de onderneming hebben verlaten. Maar het totale aantal werknemers blijft stabiel op ongeveer 500. We investeren niet alleen in mensen, maar ook in nieuwe gebouwen. Heineken gaf ons de middelen voor de herlancering van onze belangrijke merken, zoals Maes, Cristal, Grimbergen en Desperados." SIEBENS. "Wat me het meest opviel, is dat de medewerkers enorm trots zijn op hun producten en hun merken. Dat zit echt ingebakken in de bedrijfscultuur bij Alken-Maes. Bij medische apparatuur voelen werknemers zich minder emotioneel betrokken. Mensen willen bij ons werken omdat ze houden van merken zoals Maes of Desperados." SIEBENS. "Wij hebben beter gedaan dan de algemene markt. Sinds 2009 is ons marktaandeel gegroeid van 11 tot een kleine 12 procent. De merkbekendheid werd ook verder verhoogd. Onze marketeers kunnen de markt op een heel lokale manier benaderen. We zijn niet zomaar een onderdeel van een multinational dat een internationaal gestandaardiseerde reclamecampagne met een lokale saus overgiet." SIEBENS."We volgen daarin het voorbeeld van andere multinationals. We willen eenvoudige boekhoudkundige verrichtingen en de betaling van facturen groeperen in Krakau. We analyseren nu welke functies we zouden verplaatsen. Volgend jaar wordt het plan uitgevoerd. Maar het voordeel is dat we ons er al sinds anderhalf jaar op voorbereiden. Voor die eenvoudige verrichtingen werken we voorlopig met tijdelijke medewerkers. We kunnen vandaag nog niet zeggen hoeveel mensen uiteindelijk door die maatregel worden getroffen." SIEBENS. "Het brouwen van een pintje lijkt heel eenvoudig, maar het is een ongelooflijk complex proces. Brouwen is een kunst. Ik sta echt versteld van de expertise die we in huis hebben. Bier is geen statisch, maar een levend product. We schaven voortdurend aan de kwaliteit." SIEBENS. "In de brouwerij was dat inderdaad een uitdaging. Maar dat betekent niet dat we helemaal niets meer nuttigen. Elke vrijdagavond, bij het afsluiten van de werkweek, openen we de bar op kantoor. Maar het blijft uiteraard bij een verantwoordelijke consumptie van onze producten." W.R."Mensen willen bij ons werken omdat ze houden van merken zoals Maes of Desperados."