Je moet al een behoorlijk fanatieke autoliefhebber zijn om alle modellen van Audi, BMW of Mercedes te kunnen opnoemen. Nooit eerder konden automerken zo'n ruim gamma in hun showroom parkeren als vandaag. Dat komt omdat ze voor iedere klant een auto op maat willen hebben. Maar ook omdat de modulaire constructie van auto's ervoor heeft gezorgd dat het nooit zo goedkoop was om in een nieuw model te investeren. Veel modellen van een merk staa...

Je moet al een behoorlijk fanatieke autoliefhebber zijn om alle modellen van Audi, BMW of Mercedes te kunnen opnoemen. Nooit eerder konden automerken zo'n ruim gamma in hun showroom parkeren als vandaag. Dat komt omdat ze voor iedere klant een auto op maat willen hebben. Maar ook omdat de modulaire constructie van auto's ervoor heeft gezorgd dat het nooit zo goedkoop was om in een nieuw model te investeren. Veel modellen van een merk staan op hetzelfde onderstel en gebruiken dezelfde motoren en roltreinen. De ontwikkelingskosten van een nieuwe auto zijn daardoor veel kleiner. Vooral de premiummodellen hebben daar de voorbije jaren gretig op ingespeeld. Maar wie meer modellen zegt, impliceert ook dat het verschil tussen die modellen kleiner wordt. Neem de 4 Grand Coupé van BMW. Als je dat model moet omschrijven, kun je niets beters verzinnen dan: dat is de vierdeursversie van de tweedeursversie van de 3-reeks, die op zijn beurt een vierdeurs is. Volgt u nog? Nee. Maar u ligt er niet wakker van. De premiummerken spelen het subtiel. Zoals BMW, dat de 4-reeks een wulpsere lijn meegeeft, die iets exclusiever doet ogen en het prijskaartje wat aandikt. En omdat auto's in onze contreien nog altijd met emotie te maken hebben - esthetiek en status zijn belangrijke factoren in de autokeuze van de Belg - verkoopt de 4-reeks uitstekend. Het zal BMW dus een zorg zijn dat die wagen een kannibaal van de 3-reeks is: een model dat vreet aan het klantenbestand van een ander model in het gamma. Dat kan de X3 zeker worden voor de X5. Denk je rationeel, dan kun je alleen maar concluderen: waarom zou je de nog duurdere X5 kopen als je de nieuwe X3 hebt? We vroegen het ons af na de eerste kennismaking met de derde generatie van het model dat sinds de lancering van de eerste generatie goed was voor 1,5 miljoen exemplaren. Temeer omdat de gegroeide wielbasis - de afstand tussen de voor- en de achteras - zorgt voor veel meer beenruimte achterin. Ook het rijgevoel van de nieuwe X3 komt veel dichter in de buurt van zijn grote broer, de X5. De middelgrote SUV van BMW ruilt zijn hoekige vormgeving in voor een sportievere, meer vloeiende lijn. Deze derde generatie is een grote stap vooruit. JO BOSSUYT