Lauwers studeerde handels- en financiële wetenschappen aan de Ehsal en deed daarna een specialisatie in bedrijfsmanagement. Daar heeft hij, zegt hij, de kriebels voor marketing gekregen. Helemaal vreemd stond hij echter niet tegenover marketing. Lauwers' ouders runden een kleine supermarkt in de Rupelstreek en daar leerde hij over verkopen. "Mijn idee van marketing was beperkt tot de promoties in een supermarkt. Ik besefte toen niet dat marketing meer was," zegt hij. Dat neemt niet weg dat hij veel belang hecht aan de verkoopfunctie...

Lauwers studeerde handels- en financiële wetenschappen aan de Ehsal en deed daarna een specialisatie in bedrijfsmanagement. Daar heeft hij, zegt hij, de kriebels voor marketing gekregen. Helemaal vreemd stond hij echter niet tegenover marketing. Lauwers' ouders runden een kleine supermarkt in de Rupelstreek en daar leerde hij over verkopen. "Mijn idee van marketing was beperkt tot de promoties in een supermarkt. Ik besefte toen niet dat marketing meer was," zegt hij. Dat neemt niet weg dat hij veel belang hecht aan de verkoopfunctie binnen het marketingmanagement. Daarom startte hij zijn beroepsloopbaan ook in sales bij een zeer verkoopgerichte onderneming, Masterfoods. "Ik geloof niet in marketing vanuit een ivoren toren, wel in marketing vanuit de realiteit van de consument en van het verkooppunt. Met een testmarkt, zien of het werkt. Ik heb geluk gehad bij Masterfoods en kwam in die anderhalf jaar in contact met vier verschillende markten: candybars, petfood, main meals en diepvries." In de zomer van 1991 maakte Lauwers de overstap naar Nutricia, waar hij opklom van junior product manager tot group product manager. Hij zegt er prachtige zaken te hebben gerealiseerd voor Fristi en Cécémel. Hij leerde er de convenience- en horecamarkt kennen en boorde het 'grijze' kanaal (benzinepompen, snoepwinkels) aan. Verder werkte hij bij Nutricia mee aan de invoering van een commercieel informaticaproject. Nieuwe RodenbachLauwers veranderde in januari 1995 weer van baan en trad als marketingdirecteur in dienst bij Brouwerij Palm. Niet dat er aanvankelijk een grote marketingafdeling te managen was. "Er was werk aan de winkel en ik kon er de marketingafdeling opzetten. Ik was verantwoordelijk voor de marketing in België en Nederland en voor het opstarten ervan in Frankrijk en Polen. Bij Palm heb ik een food- en retailploeg kunnen opzetten." Het was voor hem opnieuw een samengaan van sales en marketing in de verschillende kanalen. Toen Palm Rodenbach overnam kon hij dat merk nieuw leven inblazen. Lauwers ging in juli 2000 naar de concurrent _ Interbrew _ om er marketingdirecteur voor België te worden. "Er was bij Interbrew een mooie opportuniteit om het hele portfolio van merken in de Belgische markt te leiden. Interbrew is wel een internationaal bedrijf, maar heeft het voordeel dat er een lokale verantwoordelijkheid is. Op die manier blijf je de volledige marketingmix beheersen." Lauwers herschikte het merkenportfolio, lanceerde Stella Artois Dry in petflessen en herlanceerde Hoegaarden Wit. Wat trekt Lauwers in marketing? "Gewoon de uitdaging om je merk te positioneren, convenience te brengen, voor de brand-equity te zorgen. Je moet vanuit de kracht van een merk vertrekken."Ad van PoppelVolgende week: voorstelling van de tweede genomineerde.