Het zijn spannende weken geweest voor Luc Van Hal, de Vlaming die aan het hoofd staat van de divisie Games van Vivendi Universal Entertainment. Maandenlang werd er gespeculeerd wie de groep zou overnemen. Over het lot van VU Games, de speldivisie, deden de wilde geruchten de ronde. Heeft die onzekerheid de verkoop beïnvloed?
...

Het zijn spannende weken geweest voor Luc Van Hal, de Vlaming die aan het hoofd staat van de divisie Games van Vivendi Universal Entertainment. Maandenlang werd er gespeculeerd wie de groep zou overnemen. Over het lot van VU Games, de speldivisie, deden de wilde geruchten de ronde. Heeft die onzekerheid de verkoop beïnvloed? LUC VAN HAL (VIVENDI UNIVERSAL GAMES). "Nee, de verkoop zelf heeft niet onder de onzekerheid geleden omdat de eindklant onze producten niet onder de naam Vivendi Universal Games kent, maar onder de merknaam. Heeft de onzekere situatie een invloed gehad op onze relatie met tussenpersonen? Absoluut. Sommige leveranciers behandelden ons streng omdat we zogezegd vanuit een zwakke positie werkten; en content partners wilden de hele tijd weten wie onze nieuwe eigenaar zou worden. Ook intern werkte de spanning verlammend. We verloren heel wat personeel. Logisch, want misschien verdwijnen er wel veel jobs." VAN HAL. "Van bij het begin heeft VU Games een sterk aandeel gehad in de pc-markt. In 2000 kwam 99 % van onze omzet van de spelletjes voor pc. De voorbije drie jaar hebben we bewust geprobeerd om onze inkomstenstroom evenwichtiger te maken. Dit jaar zal 35 % van onze omzet pc zijn en 65 % console. Het pc-aandeel ligt dit jaar aan de lage kant. In de toekomst zou ik dat percentage graag op 50 % houden. Ik denk dan vooral aan on- linegames, waarbij je met additionele maandelijkse abonnementskosten werkt. Alle voorspellingen wijzen erop dat de on-linegamemarkt op korte termijn nog enorm zal groeien. Daar zit ook voor ons dus nog een exponentiele groei in. "De consolemarkt is inderdaad twee keer groter dan de pc-markt en groeit heel sterk, maar hij is ook veel risicovoller. Wanneer je een titel lanceert die niet succesvol is, kan je de kosten niet meer drukken. Zonder extra maandelijkse abonnementskosten is het consolemodel dus erg moeilijk. Vermoedelijk zal dat abonnementsmodel in een volgende generatie ook voor de consolemarkt worden toegepast. Pas dan wordt het interessanter. Alleen op het fysieke product geld verdienen, is niet haalbaar gebleken."VAN HAL. "Dat hangt ervan af. Als onze nieuwe eigenaar interesse heeft in de gamesmarkt en in ons wil investeren, kan het heel interessant worden. Maar het kan ook interessant zijn om alleen door te gaan." VAN HAL. "De gamesindustrie lijkt een makkelijke prooi en wordt volgens mij te vaak geviseerd - de ene keer wegens de blootstelling van jongeren aan seks, dan aan geweld en nu dit weer. Of dit concrete onderzoek terecht is, daar kan ik niets over zeggen want ik weet niet hoe die bedrijven te werk zijn gegaan. Het is natuurlijk wel zo dat er pas de jongste jaren een professioneel management gekomen is in de meeste videogamesbedrijven. Veel van die bedrijven werden opgericht door jonge productontwikkelaars die gegroeid zijn met hun producten en het op bepaalde momenten mogelijk allemaal niet zo strikt genomen hebben. Maar wanneer ze zoiets gaan controleren, moeten ze er iedereen uitpikken die aan de retail business verkoopt, ook de P&G's van deze wereld." eXtra informatie op www.trends.be Het volledige interview met Luc Van Hal leest u op www.trends.be Katrien Van der Schueren"De productverkoop lijdt niet onder de onzekerheid. De klanten kennen onze producten niet onder de naam Vivendi Universal Games, maar onder de merknaam."