Boutique Diptyque, boulevard Saint-Germain 34, 75005 Parijs. tel. 331 43 26 45 27.
...

Boutique Diptyque, boulevard Saint-Germain 34, 75005 Parijs. tel. 331 43 26 45 27. Een ruim aanbod van de grote merken van geurkaarsen vindt u bij Senteurs d'Ailleurs, Louizalaan 94, 1050 Brussel, tel. 02 511 69 69.Steeds meer mensen ontdekken de geraffineerde kracht van geur als sfeerschepper. In Durbuy bijvoorbeeld, komt u in het pensionnetje Au milieu de nulle part in een waar geurenparadijs terecht. Ingrid en AlainVanAsbroeck hebben hun huis omgevormd tot een decoratief meesterwerkje, waarin - afhankelijk van de kamer en het seizoen - verschillende geuren aan bod komen. Uw neus kan op het geurenmenu voor de kamers een keuze maken uit ceder, houtvuur, woud, basilicum of tomaat. In de keuken overwegen peer en pepermunt. De formule kent een opmerkelijk succes. "En," zegt Ingrid Van Asbroeck, "de klanten reserveren echt de kamers in functie van de geur." In de Brusselse Lievevrouwbroersstraat kent glamourtempel en 'genotsplek gewijd aan gesofisticeerde erotiek' LadyPaname twee geuren: amber in de winter, tuberoos in de zomer. Volgens de ontwerpster van de winkel, ChantalDesmet, was het ondenkbaar een oord van erotiek en raffinement in te richten zonder er ook een afgemeten geursfeer aan toe te voegen. In Antwerpen treffen we dan weer Henk aan, een fotograaf die werkt voor lifestylemagazines. Hij vertelt dat hij nooit vrienden ontvangt zonder minstens een paar geurkaarsen aan te steken. In zijn ruime woonst aan de Vlaamse Kaai houdt hij ervan om twee verschillende geuren te mengen. Rode bessen voor het salon en orchidee-chocolade voor de eetkamer. Hij zegt zelf dat hij een ware addict geworden is, die pas na uitdrukkelijk verzoek van zijn vrouw gestopt is met kaarsen branden in de slaapkamer. En in Ternat staan bij Ikea hele paletten geurkaarsen opgesteld in het midden van de winkel. De kaarsen (5 euro het stuk) met het aroma van watermeloen, vanille, sinaasappel en lavendel verkopen er als warme broodjes. Op zaterdagen worden er 100 tot 200 stuks verkocht op slechts enkele uren tijd. Wie een delicate neus heeft, kan niet anders dan aandacht besteden aan het fenomeen van de geurkaarsen. Tegenwoordig komen alle grote modemerken over de brug met concepten om een totallook te verkopen met een geurig kantje. Zo hebben we Louis Vuitton, Yves Saint Laurent, Ralph Lauren, Armani, Cacharel, Comme des Garçons, Annick Goutal, Lolita Lempicka en Kenzo geurkaarsen zien aanbieden die met hun imago overeenstemden. En ook trendy hotels gebruiken de kaarsen als een afgeleid product om de olfactorische waarde ervan over te brengen van hun pand naar uw salon. Zo is er al een Costes-kaars geweest, die verwees naar het gelijknamige hotel in de Parijse rue Saint-Honoré, en was er ook een Costes K, verwijzend naar de tweede vestigingsplaats van de befaamde broers uit de Auvergnat aan de avenue Kléber. Geurkaarsen zijn dus stilaan een massafenomeen aan het worden, wat niet wegneemt dat sommige ontwerpers toch uitpakken met hun eigenzinnige versie. Zo is Diptyque een waar haute-couturehuis voor kaarsen. De geschiedenis van het huis begint iets meer dan veertig jaar geleden toen de schilder Desmond Knox-Leet, de interieurontwerper YvesCoueslant en de architecte en grafica ChristianeGautrot een winkel startten in Parijs om hun collecties stoffen en behangpapier aan de man te brengen. Twee jaar later kwamen ze, geïnspireerd door wat er in Engeland gebeurde, op het idee om hun eerste geurkaars te lanceren 'om uitdrukking te geven aan bepaalde emoties die bij hen opkwamen tijdens hun talrijke reizen'. Hun stijl, die geïnspireerd is op de natuur, kende al snel succes bij de incrowd: Madonna, KarlLagerfeld, CatherineDeneuve, EltonJohn, IsabelleAdjani... Heel wat beroemdheden vielen voor de exclusieve en uitgelezen geuren van Diptyque. Het zeer brede gamma omvat onder meer bloemengeuren (gardenia, tuberoos, iris, jasmijn enzovoort), houtaroma's (opapanax, geboend hout, ceder, sandelhout), specerijen (kaneel, saffraan, honing, kruidnagel), vruchten (kweepeer, vijg, sinaasappel, bessen) en kruiden (basilicum, klimop, mos, gemaaid hooi). De meest gevraagde kaarsen zijn de bessen, vijgenboom en tuberoos. MohamedLataoui, directeur-generaal van Diptyque, is van oordeel dat geurkaarsen "een nog delicater aroma verspreiden dan eau de toilette". "En," stelt hij, "een kaars leeft en verspreidt haar geur constant en op een harmonieuze wijze. Onderschat ook niet de symbolische waarde die verbonden is aan de brandende wiek. Of u ze nu aantreft langsheen de Ganges of in een kerk, kaarsen worden vaak geassocieerd met spiritualiteit, ze blijven fascineren." Zeldzame substanties vergen een exclusieve marketing en verdeling. Er zijn in heel de wereld slechts vier Diptyque-winkels: in Parijs, Londen, Boston en San Francisco. Frankrijk is de belangrijkste markt, de Verenigde Staten de grootste exportmarkt. Jaarlijks verkoopt Diptyque 500.000 kaarsen in 53 verschillende modellen. Het merk gaat resoluut voor een langetermijnfilosofie: geen enkel product, ook al kent het maar een matig succes, wordt uit productie genomen. "Een manier om onszelf nooit af te vallen en onze persoonlijkheid te beklemtonen los van elke mode-effect," vertrouwt Mohamed Lataoui ons toe. De exclusieve werkwijze van Diptyque blijkt ook uit een van de jongste creaties , Essence of John Galliano, het resultaat van een uitzonderlijke samenwerking tussen het merk en de modeontwerper, overigens een van de trouwste klanten. Het parfum - een mengeling van Russisch leder, berkenolie, alsem, salie, gedroogde kruiden en iris - weerspiegelt het mentale landschap van John Galliano, al de geuren van de echte of ingebeelde reizen die hij ooit maakte. Om de geur tot stand te brengen, volgde een 'neus' John Galliano verschillende weken in het hart van zijn universum om een aroma te kunnen creëren dat helemaal overeenstemt met het werk van de stilist. Michel VerlindenLouis Vuitton, Armani, Cacharel, Comme des Garçons, Annick Goutal, Lolita Lempicka en Kenzo... Allemaal bieden ze geurkaarsen aan die met hun imago overeenstemmen.