Wie dezer dagen rondloopt op het Auto- en Motorsalon, vindt bij veel motorenmerken reis-enduro's of trailies. Dat zijn vooral zware motoren -- tweecilinders of viercilinders -- waarmee de gebruiker ook op ongebaande wegen kan rijden. Ze staan hoog op hun wielen, omdat de veerwegen lang zijn om grote oneffenheden in het onverharde terrein op te vangen. Het brede stuur kan zo van een motorcrossmachine komen. Het zijn de motorfietsen waarmee de Britse filmsterren Ewan McGregor en Charley Boorman een tocht rond de wereld en een reis dwars door Afrika maakten.
...

Wie dezer dagen rondloopt op het Auto- en Motorsalon, vindt bij veel motorenmerken reis-enduro's of trailies. Dat zijn vooral zware motoren -- tweecilinders of viercilinders -- waarmee de gebruiker ook op ongebaande wegen kan rijden. Ze staan hoog op hun wielen, omdat de veerwegen lang zijn om grote oneffenheden in het onverharde terrein op te vangen. Het brede stuur kan zo van een motorcrossmachine komen. Het zijn de motorfietsen waarmee de Britse filmsterren Ewan McGregor en Charley Boorman een tocht rond de wereld en een reis dwars door Afrika maakten. McGregor en Boorman gebruikten voor Long Way Round en Long Way Down BMW GS-motoren. De afkorting 'GS' staat voor 'Gelände Strasse' (terrein en straat). De GS is de gangmaker van het zware adventuresegment. BMW presenteerde in 1980 de eerste GS met een 800 cc-motor. De Japanse merken produceerden eind jaren zeventig vooral lichte terreinmotoren met een inhoud tussen 250 en 500 cc. Perfect om een uurtje mee op het terrein te rijden, maar te spartaans voor een hele dag. Voor BMW moest zo'n motor ook comfortabel zijn, en je moest er lange ritten mee kunnen maken op en naast de weg, zelfs met een passagier. "Een studie bracht aan het licht dat nauwelijks 2 procent van de gereden kilometers over echt moeilijk begaanbaar terrein ging, en 98 procent over gewone wegen, onverharde banen en smalle paadjes. Zo ontstond het idee voor een comfortabele, grote uithoudingsmachine", aldus BMW tien jaar geleden bij de 25ste verjaardag van de GS. Het merk zette daarmee de trend. De GS is het meest geliefd bij kilometervreters. Vorig jaar maart liep de 500.000ste motor van de band. De verkoop van motoren en scooters in ons land is zo goed als status-quo, maar het segment van de trailies groeit nog altijd. Dat is al enkele jaren het geval. In de periode januari-september 2014 noteerde de Dienst Inschrijvingen Voertuigen 2426 reis-enduro's op 19.668 nieuwe motoren en scooters. Het aandeel van dat segment kwam daarmee op 12,3 procent. In de periode januari-september 2013 waren er dat nog 2356 op 20.054 eenheden, goed voor een aandeel van 11,7 procent. In januari-september 2014 was de bulk van dat segment voor BMW: van de BMW R1200GS en de iets extremere BMW R1200GS Adventure werden samen 952 exemplaren verkocht, bijna 40 procent van het aantal inschrijvingen in dat segment. De absolute groei in de eerste negen maanden van 2014 tegenover dezelfde periode in 2013 bedroeg 3 procent. De GS is zelfs het beste verkochte model van alle segmenten samen. De andere merken zijn BMW de jongste tien jaar gevolgd. Het sportieve Oostenrijkse merk KTM kon niet achterblijven en kwam met de 1100 Adventure-motor (nu 1190). Hij is wat extremer dan de BMW en bleek succesvol in woestijnrally's. Yamaha noemde zelfs een model naar de Ténéré-woestijn. Honda had vele jaren de Varadero. Sinds enkele jaren heeft het merk een reeks modellen met een 'X' in de typeaanduiding (die X verwijst naar 'cross': van de CB500X tot de zware 1200 cc VFRX Crosstourer. Suzuki kwam met de V-Strom, een motor voor op de weg die een GS-behandeling kreeg. Ducati zette de Multistrada naast de supersportieve modellen. Zelfs potente 1000 cc-viercilinders kregen wat minder vermogen en een reisenduro-uitzicht. Kawasaki en Triumph waren de eerste, dit jaar verrassend gevolgd door BMW (de viercilinder BMW S1000 XR op basis van de S1000R4) en zelfs door MV-Agusta. Dat Italiaanse merk van supersportmotoren heeft de Stradala en de Turismo Veloce 800 in het gamma. Jan Ykema van Motomonde, de importeur van MV: "De reis-enduro zat tot nu toe niet in het gamma van MV. Het is een heel belangrijk segment." Wat is de aantrekkingskracht van de zware reis-enduro? "Het is het beste van een aantal werelden in één", zegt Thomas Van Outryve, marketingmanager van Suzuki Belgium. "Zo'n motor is heel handelbaar, biedt een goede bescherming tegen wind en regen en heeft de look van het avontuur." Die motoren zie je vooral in woon-werkverkeer. "Als er één motor perfect praktisch inzetbaar is, dan is het een trailmotor", weet Van Outryve. Zo'n motor biedt een goed zicht op de weg en met het brede stuur is die in de file makkelijk manoeuvreerbaar. De uitrusting is ook belangrijk. Peter Van den Bossche, marketingmanager Honda Belgium, wijst op accessoires zoals de top- en de zijkoffers. In de topkoffer kunnen een laptop en regenkleding, met de zijkoffers erbij is er genoeg plaats voor bagage voor twee personen. Het comfort waarop BMW al vanaf het begin hamert, is een belangrijk verkoopargument. "De mensen hoeven niet meer dat supersportieve, en met een trailmotor hebben ze ook een gevoel van vrijheid", zegt Ykema. Dat is zeker het geval voor veertigers en vijftigplussers. Bovendien hebben zij het budget voor zo'n zware motor, want hij behoort niet tot de goedkoopste modellen. Als je met rijders praat, komen al die voordelen naar boven. Neem Antony Slabinck, senior digital strategist en executive coach bij Invisible Puppy. Hij is aan zijn derde GS voor woon-werkverkeer in tien jaar toe. Voor hem is een GS de makkelijkste motor. "Je zit rechtop en dat geeft een gevoel van comfort." Gerd Callewaert, managing director van het marktonderzoeksbureau Ipsos Belgium, heeft een Ducati Multistrada die hij als hij geen officiële activiteiten heeft en niet in pak hoeft te komen, ook voor woon-werkverkeer inzet. Waarom de Multistrada? "Eerst en vooral omdat het een mooie motor is. En voor zo'n zware motor is hij heel wendbaar." Veel eigenaren van die reis-enduro's zijn volgens Peter Van den Bossche uit op avontuur. "Ze willen weg uit de sleur, en dat kun je met zo'n motor", zegt hij. Maar hoe ver gaat dat avontuur? Gerd Callewaert: "Ik ga er niet mee naar Kaapstad rijden, maar bij de aankoop speelde dat wel. Met deze motor kun je de hele wereld rondreizen als je dat wilt, al komt het er waarschijnlijk nooit van. Maar als je 120 rijdt op het derde baanvak, denk je wel: dit mag nog even duren. Zo comfortabel. Je wordt echt niet moe." AD VAN POPPELDe verkoop van motoren en scooters in ons land is zo goed als status-quo, maar het segment van de trailies groeit nog altijd.