Ook twee flag carriers uit de buurlanden hebben een dossier klaar. Beide maatschappijen willen voorlopig hun identiteit niet kwijt. Hun raadsman is de gereputeerde Brusselse advocaat Alain Vandamme. De specialist in luchtvaartrecht noemt Ryanair weliswaar een uitstekend gerund bedrijf. Ma...

Ook twee flag carriers uit de buurlanden hebben een dossier klaar. Beide maatschappijen willen voorlopig hun identiteit niet kwijt. Hun raadsman is de gereputeerde Brusselse advocaat Alain Vandamme. De specialist in luchtvaartrecht noemt Ryanair weliswaar een uitstekend gerund bedrijf. Maar tegelijk beschouwt hij het master agreement tussen BSCA en de Ierse carrier als een vorm van concurrentievervalsing. "Het gaat hier om staatssteun. En die is verboden door het Europees recht," waarschuwt Vandamme. Trends publiceerde vorige week al een lijst met incentives die Ryanair in Charleroi ontvangt. Meester Vandamme voegt er nog enkele aan toe. Zo mag Ryanair alle uitrustingsgoederen op de luchthaven gratis gebruiken _ alleen de ontvriezingsvloeistof wordt tegen kostprijs geleverd; bovendien zijn er kortingen bij de betalingen aan Belgocontrol, het overheidsorgaan dat het luchtverkeer boven België regelt. In zijn begroting van 2001 maakt het Waals Gewest een bedrag van 72,2 miljoen frank (1,8 miljoen euro) vrij voor betalingen aan Belgocontrol. Volgens de advocaat dient dit onder meer voor kortingen aan Ryanair. "Het Waals Gewest doet aan concurrentievervalsing door de werkingskosten te subsidiëren. Dat mag niet." Nog twee andere elementen, waarbij overheidssteun kan, gaan volgens de advocaat niet op voor Charleroi. Ryanair vervult geen opdracht van publieke orde, waarbij een ver afgelegen luchthaven openbaar vervoer waarborgt. En Ryanair heeft evenmin een sociale missie, voor bijvoorbeeld het vervoer van gehandicapten of wezen. Vandamme: "Logisch gezien moet de volledige steun dus worden terugbetaald."W.R.