Met een omzet van bijna 73 miljoen en 200 werknemers is Computacenter een van de grote informaticadistributeurs in ons land. De onderneming heeft drie activiteiten. Ze runt een druk magazijn in Zaventem. Als leverancier van een breed gamma verstrekt ze advies over de werkplekken van klanten en als managed-servicesbedrijf neemt ze het werkplekbeheer van klanten over met de hulp van lokale mensen en helpdesks in de belangrijkste tijdzones.
...

Met een omzet van bijna 73 miljoen en 200 werknemers is Computacenter een van de grote informaticadistributeurs in ons land. De onderneming heeft drie activiteiten. Ze runt een druk magazijn in Zaventem. Als leverancier van een breed gamma verstrekt ze advies over de werkplekken van klanten en als managed-servicesbedrijf neemt ze het werkplekbeheer van klanten over met de hulp van lokale mensen en helpdesks in de belangrijkste tijdzones. Het afgelopen jaar heeft het Britse moederhuis de aanpak in België grondig herzien. Nochtans was de omzet van Computacenter België & Nederland in tien jaar verdubbeld en sinds 2010 was de afdeling winstgevend. Countrymanager Lieven Bergmans vertrok naar Computacenter Frankrijk. Jurgen Strijkers, die de managed-servicesafdeling leidde, volgde hem op. JURGEN STRIJKERS. "We zijn van een kleine kmo-structuur naar een matrixorganisatie gegaan. Onze rapporteringslijnen, onze processen en onze ERP- en CRM-systemen (boekhouding en klantenbeheer, nvdr) zijn veranderd. Sommige personeelsleden werkten hier al vijftien jaar met dezelfde tools en dezelfde processen. Opeens rapporteerden ze aan iemand anders, hun beloningsmodel veranderde, de marktaanpak was anders. Er zijn bedrijven die dat niet overleven, maar er is geen enkele dag geweest dat we niet konden verhandelen. Daar zijn we heel trots op." STRIJKERS. "Je hoeft geen financieel analist te zijn om te weten dat het minder goed gaat in de grote hardware. Diensten zijn winstgevender en als groep bieden we de meeste toegevoegde waarde aan grote internationale klanten. We focussen op de grootste 200 Belgische bedrijven. Die contracten worden echter zo groot en complex dat je ze met de lokale kmo-structuur en wat goedbedoelde linken naar de groep niet meer aan elkaar geknoopt krijgt. Je gebruikt zo veel oplossingen van de collega's in het buitenland dat het alleen werkt als je in die structuur zit ingebakken. We hebben nu twee grote contracten ondertekend, een met een farmabedrijf in de Europese Unie en de Verenigde Staten, een ander met een autobedrijf voor Europa, Midden-Oosten en Afrika." STRIJKERS. "Het is meer toegespitst op de rollen in het bedrijf. Je moet een helder verloningsmodel hebben om nieuwe mensen aan te trekken en succesvol te zijn bij die grootste 200 Belgische bedrijven. We willen jong talent, maar ook profielen met ervaring. Je hebt een model nodig dat verkopers beloont als ze goed verkopen. Voor consultants telt dat ze de goede cursussen en briefings hebben en het juiste materiaal. Hun waarde is hun kennis. In uitvoerende taken draait het om de kritische prestatie-indicatoren en de goede feedback van de klanten. Met zo'n transparant verloningsmodel wek je interesse van sollicitanten." STRIJKERS. "4 à 5 procent. Heel weinig. Wij hebben nooit gezegd dat het gemakkelijk zou zijn, maar we hebben hard gewerkt om hen te ondersteunen. Bij elke verandering was er een informatiecampagne. Toen we live gingen, hebben we hier twee dagen masseuses gehad en een wellnesskamer ingericht. Er was een frigo met sapjes - we zijn voor ERP naar een SAP-systeem omgeschakeld. Op zulke momenten moet je voor een knipoog zorgen." B.L."We hebben hier twee dagen masseuses gehad"