Joris Rossie (44) ‘We omarmen de concurrentie’

EEr komen meer producten en merken van eerlijke handel op en daar zijn wij blij om.” Joris Rossie is één jaar gedelegeerd bestuurder van Oxfam Fairtrade en Oxfam-Wereldwinkels. Oxfam Fairtrade ontwikkelt producten uit de grondstoffen van boeren uit het Zuiden, die daarvoor een eerlijke prijs krijgen. Oxfam-Wereldwinkels brengt die producten tot bij de consument en voert lobbywerk bij bedrijven en overheden. Rossie werkte eerder als marketingspecialist bij CultuurNet Vlaanderen en was ook manager van Cultureel Jongeren Paspoort (CJP). Hij is het businessbrein in een andersdenkende ngo.

U hebt in uw debuutjaar vooral een groei van de concurrentie vastgesteld. Is de eerlijke handel in opmars?

JORIS ROSSIE. “Er zijn naast Oxfam meerdere producenten van eerlijke handel en in steeds meer winkels en warenhuizen zijn fairtradeproducten te vinden. Die evolutie juichen wij natuurlijk toe. Dat de consument vandaag naar rechtvaardige producten grijpt, past in een trend die Philip Kotler in Marketing 3.0 al voorspelde: mensen kiezen in hun consumptiepatroon steeds vaker vanuit diepere behoeften en waarden. Ecologische en biologische producten, fairtrade, eerlijke reclame, autodelen en co-housing zijn helemaal in.”

Hoe reageert Oxfam op die concurrentie?

ROSSIE. “We omarmen die eigenlijk. We willen van onze 215 wereldwinkels echte fairtradespeciaalzaken maken, met ook andere merken dan Oxfam in het gamma. Om de concurrentie met warenhuizen aan te gaan, moeten we opnieuw een verschil maken. We moeten terugkeren naar onze corebusiness en in de winkels ook educatie en voorlichting geven over eerlijke handel – op een niet-dwingende manier. We starten op 12 mei met een pilotwinkel in Leuven, waarin we met allerlei nieuwe zaken gaan experimenteren. Dat ‘goede voorbeeld’ moet ons democratisch beslissingsproces ook wat versnellen.”

Waaruit bestond uw bijdrage in 2011?

ROSSIE. “Ik probeer Oxfam erop te wijzen dat de concurrentie toeneemt en dat we daarop moeten anticiperen. Ik ben de Wereldwinkels ook prioritair gaan stellen. Het is via die winkels dat we bij de bevolking een bewustzijn creëren over eerlijke handel. Dat publiek willen we voortaan directer aanspreken, via een nieuw viermaandelijks magazine waarin naast productinformatie ook artikels komen over eerlijke handel. Onze 8000 vrijwilligers krijgen die thuisbezorgd, met voor hen een apart katern over de werking.”

Voelt Oxfam de crisis in zijn verkoopcijfers?

ROSSIE. “We hebben het afgelopen jaar een status-quo bereikt in onze omzetcijfers. Dat is door de crisis en de toegenomen concurrentie in eerlijke handel nog niet zo slecht. Het komt er nu op aan onze positie en onze cijfers te behouden. We moeten daarom het verschil maken met onze concurrenten. Ik geloof dat dit het best lukt door onze Wereldwinkels centraal te plaatsen en er onze boodschap van eerlijke handel meer uit te dragen en toe te lichten.”

JDC

“Om de concurrentie met de warenhuizen aan te gaan, moeten we opnieuw een verschil maken”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content